🇮🇹Dag 8: Moggio Udinese - Savorgnano del Torre

6 september 2022 - Savorgnano del Torre, Udine, Italië

KM 62/388 - HM 403/2.856

Rond 7 uur gewekt door het beieren van de lokale kerkklok en na een Italiaans (dus voor de fietser karig) ontbijt, de hete dag tegemoet gefietst.

Het gisteren gememoreerde fijne fietspad is helaas afgelopen. Al vrij snel word ik geconfronteerd met een afgesloten weg. Door ervaring wijs geworden, laat ik mij daardoor niet afschrikken en verwijder vakkundig de wegafzetting. Het is even afzien over een onverharde kiezelweg,  maar enkele kilometers verder geraak ik aan de andere kant van de blokkade. Het alternatief was een behoorlijke klim geweest en ik ben liever lui dan moe…

De route volgt nog steeds de rivier, die echter angstaanjagend droog staat. Van Carnia naar Venzone gaat het af en toe langs de hoofdweg maar gelukkig ook over delen van de oude kleinere weg de er naast loopt. Het dorp Venzone werd in 1976 vrijwel volledig verwoest door een zware aardbeving, waarbij 1.000 doden vielen. Hier en daar is nog steeds wat schade te zien, maar met ons eigen Groningen in het achterhoofd kunnen wij Nederlanders daar niet al te kritisch over zijn.

Na de koffie (voor mij dan, de rest van het terras zit al aan Italie”s favoriete drankje, Aperol Spritz) gaat het verder over een lange rechte weg, waar normaal de afleiding van de snel stromende rivier zou zijn. Bij Cornino (met een prachtig gekleurd meertje) vink ik de Alpen af en ga oostwaarts richting Istrie.

Vanaf de oversteek van de rivier krijg ik eerst nog te maken van een vervelende puist van een heuvel. Het is heet (29 graden) dus wel even afzien. Ik fiets daarna langs kleine weggetjes door uitgestorven, golvend boerenland; op en neer, dus behoorlijk vermoeiend tot aan mijn bestemming voor vandaag, Savorgnano del Torre. Mijn hotel blijkt een (wijn)boerderij te zijn die ook kamers verhuurt.
Als ik tegen zessen fris gedoucht weer op het terras verschijn, zit het vol met lokale boertjes die zich tegoed doen aan kaas en wijn. Ik heb echter wat substantiëlers nodig en vind gelukkig even verderop een wegrestaurant waar ze een uitstekende pasta ragu serveren.