🇦🇹🇮🇹Dag 7: Arnoldstein - Moggio Udinese

5 september 2022 - Moggio di Sotto, Udine, Italië

KM 57/326 - HM 234/2.453

Een heel relaxed dagje vandaag. Na het passeren van de Italiaanse grens volgt de Alpe-Adria route een fietspad dat men heeft gebouwd op het trace van een oude dubbele spoorbaan.  Het is daardoor een heel breed fietspad geworden dat geleidelijk daalt. Het gaat door tunnels en viaducten waardoor het net een fietssnelweg lijkt. Ik heb eigenlijk, behoudens wat heuveltjes, nauwelijks hoeven trappen !

Het is vandaag een prachtige route met mooie uitzichten op bergen, dorpjes en de rivier Tagliamento. Overigens ook hier erg droge rivierbeddingen.

Bij Pontebba stokt de route even, omdat hier de nieuwe spoorverbinding loopt. Het gaat dus door het plaatsje, wat mij de kans geeft om de eerste overheerlijke Italiaanse espresso (EUR 1) naar binnen te werken. Het terras staat vol met fietsen, want dit is een populaire route. Als niet E-biker ben ik hier wel de uitzondering.

Het schiet dus lekker op en ik eindig al vroeg bij mijn overnachtingsadresje in Residence Bed&Bike, een soort motel voor fietsers. Geeft mij de gelegenheid om de behoorlijk riekende koersbroek te wassen.

‘s Avonds vind ik een prima restaurant in het uitgestorven gehucht Moggio Udinese, waar ik flexibel de overgang van Schnitzel naar Pasta onderga; het prijsniveau blijft aangenaam (laag dus).

1. Herman Groenewegen:
    5 september 2022
    Het ziet er weer fantastisch uit Willem, jammer dat je zo moet afzien. Jouw fiets even groot als die 500tjes ook apart.. groeten en be careful.