🇦🇱Dag 40: Qeparo - Sarandë

8 oktober 2022 - Sarandë, Albanië

KM 40/1.842 - HM 792/18.388

Als ik opsta en een douche wil nemen, zie ik door het melkglas van de deur een silhouet, dus dat er iemand op het terras scharrelt. Ik heb tot nu toe geen enkele vorm van criminaliteit meegemaakt en ervaar Albanië als een zeer veilig land. En inderdaad, het is anders als ik dacht, als ik later op mijn terrastafel een schaal met zelfgebakken oliebolletjes vind; een verrassing van de verhuurder van mijn appartement !

Ik eet de hele schaal leeg en kan de brandstof goed gebruiken, want ik ben de deur nog niet uit of ik kan mij direct zetten aan de eerste beklimming van 300 hoogtemeters. Ik ben al snel doorweekt want het is alweer een prachtige zonnige dag. Met de nodige moeite geraak ik boven en zoef daarna de afdaling naar beneden. Om daar dan weer op 0 te beginnen voor de volgende heuvel van 300 meter. Dit vergt wel het uiterste van je motivatie.

Onderweg kom ik zowaar een groep andere fietsers tegen. Gezien de weinige bepakking zijn het dagjesmensen. Er rijdt ook een bezemwagen achter ze aan. Die zou ik soms ook wel willen hebben…

De uitzichten zijn wel schitterend, ik kijk op de zgn Albanese Riviera met mooie lange stranden in o.a. Qeparo en Borsh. Het gaat daarna nog even op en neer, maar niet zo steil meer, om daarna af te dalen naar Sarandë. Hier betrek ik een kamer in Hotel Aloha, met uitzicht op zee en Corfu.