🇮🇹🇸🇮🇮🇹Dag 9: Savorgnano del Torre - Gorizia

7 september 2022 - Gorizia, Italië

KM 57/445 - HM 171/3.027

Ik moet mijn algemene kritiek van gisteren op het Italiaanse ontbijt meteen terugnemen. Vind ik niet erg, want vandaag werd ik verwend met een zeer uitgebreid colazione; zal wel te maken hebben met het feit dat ik op de boerderie ben. Het fietsje heeft mogen overnachten in de wijnmakerij, maar gedraagt zich desondanks voorbeeldig.

Het eerste deel is vrij saai en vooral heet, met weer een dag tegen de dertig graden. Over boerenpaadjes en kleine weggetjes, langs dorpjes die er hetzelfde uitzien doordat de kerk met vierkante toren honderd keer gecopieerd lijkt.

Na een bakkie pleur in het mooie plaatsje Cividale del Friuli, wordt de route een stuk mooier. Iets heuvelachtiger langs de voet van de Jurische Alpen. Wijngaarden bedekken de lage heuvels en de uitzichten zijn mooi. Het lichte briesje geeft aangename verkoeling.

Ik kan ook een nieuw land aan mijn collectie toevoegen, nl Slovenie waar ik nog nooit was geweest. Eerste indruk is dat het een fraai land is. Door de grillige landgrenzen ben ik echter na zo’n 20 km weer terug in Italië; het waren 2 mooie uren…

Ik eindig in Gorizia, een kleine stad met een historisch centrum dat vooral Oostenrijks oogt. De stad behoorde inderdaad tot 1918 toe aan Oostenrijk-Hongarije. Na 1918 werd het Italiaans en nadat ze WO2 verloren hadden, opgedeeld in een Italiaans en Joegoslavisch deel; het was een soort Berlijn. Sinds de toetreding van Slovenie tot de Schengenlanden is de grens met de zusterstad Nova Gorica weer open.