🇦🇹Dag 5: Dorfgastein - Spittal an der Drau

3 september 2022 - Spittal an der Drau, Oostenrijk

KM 70/204 - HM 925/1.958

Bij het ontbijt waan ik mij even in mijn woonplaats. De familie naast mij vertoont kleding en gedrag van traditionele biblebelt roots. Lange rokken, opgestoken grijs haar, zwarte kleding en hardop bidden voor het eten bevestigen mijn vermoedens.

Later op de dag kom ik stomtoevallig de Ik Vertrek hotel-eigenaar met zijn familie tegen. Ze zijn een dagje uit met het hotelbusje, dat hard nodig is, want ik tel zo een stuk of 6 kinderen. Op mijn vraag waar ze in NL woonden is het antwoord Rotterdam, maar bij navraag blijkt dit toch meer de richting van Oud-Beijerland op te zijn. Ze hebben blijkbaar een niche-markt uit eigen kring aangeboord; vandaar dat uw verslaggever instemmend werd begroet na het noemen van mijn domicilie.

Het eerste deel fiets ik vandaag door het Gasteinerdal, dat veel dichter is bevolkt dan de andere dalen. Door de aanwezigheid van minerale bronnen in Bad Hofgastein en Bad Gastein werd het toerisme hier veel eerder ontwikkeld dan in andere delen. Bovendien werd het toerisme hier gedomineerd door de rijke bovenklasse, van keizerin Sissi tot de sjah van Perzië. Hier is allang de klad ingekomen, maar de gebouwen ademen nog de grandeur van destijds.

Bad Gastein ligt op een zogenaamde gletsjerstoep. Het gaat vanaf het dal in een keer steil omhoog over korte afstand, wat op de fiets behoorlijk afzien betekent. Eenmaal boven is de enige manier om aan de andere kant van de rest van de berg van 2.800 meter te komen de autotrein, die in 12 minuten aan de andere kant is. Geen valsspelen, want er is geen andere optie en dit vormt onderdeel van de officiële Alpe-Adria route.

Uit de trein in Mallnitz, volgt eerst een fijne afdaling naar Obervellach. Vanaf daar gaat het relatief vlak naar mijn overnachtingsplaats Spittal an der Drau, waar mij nog een fijn toetje wacht met een hotel op een berg van 200 meter hoog. Op mijn tandvlees haal ik het, waarna het lijden snel vergeten is door een uitgebreid 3 gangen menu voor EUR 18,80.