🇦🇹Dag 4: Weissbach - Dorfgastein

2 september 2022 - Dorfgastein, Oostenrijk

KM 64/134 - HM 602/1.033

NEIN !! Dat is het duidelijke antwoord van de waard in mijn hotel van gisterenavond. Ik had namelijk geconstateerd dat zijn garage, waar mijn fiets zich ook bevond, niet afgesloten was. Hij had het blijkbaar te druk met bier tappen voor de plaatselijke Boer Burger Beweging, om mijn verzoek in te willigen. Er was in 8 jaar nog nooit iets gestolen dus zal het ook niet gebeuren. Dat is van een logica waar ik niet tegenop kan. Mijn fiets stond op slot, maar de garage was rijkelijk voorzien van dieven-gereedschap, zoals tangen en slijptollen…

Gelukkig stond mijn aluminum vriend er de volgende morgen nog, dus kon ik met goede zin op pad. De tocht vervolgt langs de prachtige Tauernroute door het ansichtkaarten-landschap onder perfecte weersomstandigheden. Via Saalfelden en Maishofen bereik ik de mooie Zellersee, met het gelijknamige plaatsje. Ideale stek voor mijn dagelijkse espresso-shot.

Daarna gaat het langs de Salzach via Taxenbach naar Lend, waar het eerste serieuze klimwerk op mij wacht. Ik moet vrij snel capituleren, want de helling van max. 16 % is niet te doen met bepakking. Het laatste stuk gaat gelukkig door een tunnel, wat een stuk makkelijker gaat.

Aan de andere kant van de tunnel bereik ik soepeltjes mijn bestemming van vandaag. In Dorfgastein word ik in het Nederlands begroet. Een Ik Vertrek avontuur van een NL eigenaar, die gelukkig niet op Martien Wijnen Wijnen  lijkt. Hij heeft het hotel 10 maanden geleden gekocht en tot dusver ontbreken de gebruikelijke rampspoed en ellende. De kamer is tiptop in orde, inclusief balkon met een fijn uitzicht over het dal.

Ook prettig dat deze keer de vraag die in Oostenrijk altijd gesteld wordt ontbreekt. Na het noemen van mijn achternaam, is de gebruikelijke vraag of Linda mijn zus is ? Nee, dombo, want dan was mijn naam John en was ik niet op de fiets maar met de Ferrari….

1. Herman Groenewegen:
    2 september 2022
    Gelukkig had die Waard wel twee zachte tapijtjes onder de bandjes zodat deze op werkemperatuur bleven tijdens jouw overnachting. Topvent👍
  2. Marjan:
    3 september 2022
    Leuk om in een 'ik vertrek' hotel kan overnachten en dat het ook goed kan gaan😅
    Schitterend de natuur in Oostenrijk ik krijg gelijk ' heimwee'
    Grappig dat test circuit 😁 groetjes 👋