🇦🇹🇩🇪🇦🇹Dag 3: Salzburg - Weissbach

1 september 2022 - Weißbach bei Lofer, Oostenrijk

KM 55/69 - HM 431

Het idyllische pension dat ik gisteren in het pikkedonker vond, bleek bij daglicht toch behoorlijk dicht bij Salzburg Airport te liggen. Gratis wekkertje met 737 wektoon dus….Maar dit lichte ongemak werd gecompenseerd door het feit dat de bejaarde gastvrouw zich bij het ontbijt geheel had uitgedost in Oostenrijkse klederdracht. Jodelend van geluk werkte ik dus mijn Fruhstuck naar binnen !

Na een laatste slinger om het verlengde van de landingsbaan, wacht mij de schitterende Oostenrijkse natuur, waarin ik vandaag de Tauernradweg volg. Deze route gaat door het dal van de Saalach. Na enige tijd verlaat ik Oostenrijk weer en beland in een Duitse uitstulping in de landgrens. Door het kuuroord Bad Reichenhall passeer ik de brug over de Saalach. Hier gaat mijn Katwijkse hart sneller kloppen van een kabelbaan naar de Predigstuhl; helaas blijkt er toch geen zegen op te rusten, omdat mijn stalen ros niet mee naar boven mag…

Verder gaat het dus via een prachtig pad langs de snelstromende rivier, die oa benut wordt door kano- en rafting liefhebbers. Terug in Oostenrijk fiets ik door Lofer en Unken en sluit ik de gemakkelijke etappe (met wel de eerste 400 hoogtemeters) af in Weissbach bei Lofer.

Het geboekte lowbudget hotel heeft een warm water voorziening die blijkbaar door het plaatselijke brandwonden-centrum is gesponsord. Na 5 minuten vergeefs op warm water te hebben gewacht, ga ik toch maar onder de douche staan. Dan volgt de wraak voor mijn ongeduld met plotseling kokend heet water. Het douchedeurtje gaat ook maar moeizaam open dus ik ontsnap ternauwernood aan derdegraads-brandwonden….

Na al deze ontberingen is de onvermijdelijke Wiener Schnitzel natuurlijk welverdiend….