🇭🇷Dag 14: Vozilici - Rab

12 september 2022 - Rab, Kroatië

KM 63/692 - HM 1.079/6.242

Vandaag vroeg uit de veren, omdat ik helaas een planning moet volgen om 3 veerponten te halen vandaag.

Het is behoorlijk doortrappen om de eerste te halen. Het stuk van 15 km telt al aardig wat hoogtemeters. De eerste pont vaart van Brestova op het vasteland van Kroatie naar Porozina op het eiland Cres. Na de aankomst daar, wacht ik tot alle auto’s weg zijn om dan te starten aan een 10 km lange klim waar geen eind aan lijkt te komen. Het is behoorlijk afzien, gelukkig hier en daar wat schaduw. Ik heb beperkte tijd om bij het volgende pontje te komen, maar het lukt. Onderweg kom ik geen enkele winkel of cafe tegen, dus de eerste koffiestop is pas bij het vertrekpunt van de boot, waar ik ook mijn 2 lege bidons kan vullen. Het is weer heet, dus de nodige zweetdruppels gelaten.

Deze pont gaat van Merag op het eiland Cres naar Valbisko op het eiland Krk. De enige reden dat ik daar moet zijn, is omdat daar de veerboot naar mijn bestemming Lopar op het eiland Rab vertrekt. De vorige 2 waren korte tochtjes van 20-25 minuten. Deze duurt 1,5 uur en gaat maar een paar keer per dag. Mijn hele planning was er op gericht om deze te halen en ik ben dus blij dat het gelukt is. Het bedrijf Jadrolinija dat de veerdiensten verzorgt, doet dit zeer punctueel en met goed materiaal.

Aangekomen in Lopar moet ik nog een stukje naar mijn hotel in Rab-stad. Ook nog wat klimmetjes en helaas krijg ik onderweg de pap in de benen. Wat snelle suikers van een fruit-gelletje slepen mij door de laatste kilometers.  Fijn hotel met een eigen restaurantje aan het water,  waar ik bij de ondergaande zon kan eten en kan bekomen van de inspanningen (weer > 1.000 hoogtemeters)