🇭🇷Dag 15: Rab - Pag

13 september 2022 - Pag, Kroatië

KM 51/753 - HM 701/6.943

Vandaag uitslapen en dat heeft een reden. Ik ga met het mini-pontje van het eiland Rab naar het volgende eiland Pag en die vaart maar 1 keer per dag, nl om 12 uur. Nog een geluk dat ik niet van de andere kant kom, want daar vertrekt hij om half acht. Ik ben in ieder geval ruim op tijd en zie na mij nog 3 fietsers arriveren. Als ik het bootje bekijk,  vraag ik mij wel af waar de fietsen vervoerd moeten worden.

Het antwoord krijg ik bij vertrek, ze gaan namelijk op de voorplecht. Hoewel El Capitano nog wel nonchalant een touwtje om de fietsen doet, ben ik er toch niet helemaal gerust op. Gelukkig halen we met fiets en al na zo’n 30 minuten varen de overkant, het plaatsje Lun op het eiland Pag.

Het begint gelijk goed met een klim van 20 %. De eerste 20 km is een rechte golvende weg door een leeg maanlandschap. Het is nogal heet en de wind is meer een föhn dan verkoeling. Ik kan het landschap niet echt mooi vinden, maar dat komt wellicht ook omdat ik tegen een zonnesteek aan zit, er is echt nergens schaduw.

Na Novalja zou ik van de hoofdweg af kunnen, om over een gravelpad langs de oostkant te fietsen. Ik ben net op weg als een Germaan op de brommert zegt dat je verderop echt niet verder kunt, ook niet op de Fahhrad. Enigszins murw besluit ik hem te geloven en keer terug naar de hoofdweg die redelijk druk is en vervelende hellingen kent. Deze route is ook nog een stuk langer. Ik word wel beloond met een fraaie afdaling naar het hoofdplaatsje genaamd, U raadt het al, Pag. Het is een fraai dorpje met wel opvallend veel Russische touristen…

1. Erik:
    14 september 2022
    Hallo Willem, al de onverharde stukken op Pag en daarna zijn wel te fietsen en doorgaans erg mooi. Misschien na veel regen is asfalt beter. En haast moet je niet hebben.