🇭🇷Dag 13: Groznjan - Vozilici

11 september 2022 - Vozilići, Kroatië

KM 85/629 - HM 1.389/5.163

“Das geht muhsam” wordt mij, van boven op de heuvel waar ik tegenop zwoeg, toegeroepen. De afzender heeft zich net met zijn dikke pens van de motorfiets gehesen om die rare fietser eens goed te bekijken. Ik onderdruk mijn neiging om deze Heinrich Scheissemeister eens goed van repliek te dienen. Want eigenlijk heeft hij wel gelijk. Dat ligt niet zozeer aan mij, maar aan de lastige lange etappe met bijna 1.400 hoogtemeters. Het is daarbij ook nog erg heet.

Na het inferieure ontbijt, geserveerd door de inteelt-dochter van de waardin, gaan de eerste 25 km prima door een landschap dat Toscaans aandoet en eindigen in Livade, de truffel-hoofdstad van de wereld. Aan mij niet besteed, maar de espresso smaakt er ook prima. Daarna ligt het mooie plaatsje Motovun voor mij, maar gezien het feit dat dit op een berg ligt, sla ik dat even over.

Vervolgens is het op de weg naar Pazin constant klimmen, met stijgingspercentages van 10-13 %. Ik raak langzaam uitgeput en moet af en toe de fiets naar boven duwen. Ook daarna, richting Krsan is het flink klimmen.

Vlak voor mijn einddoel van vandaag check ik het adres waar ik moet zijn. Het blijkt nog een stukje verder te zien. Ik daal fijn af naar het afgelegen plaatsje. Daar moet ik echter de heuvel weer op naar het aangegeven adres. Ondanks de zon, is het gaan spetteren. Ik word dus nat, maar de weg ook. Dit betekent dat ik wegslip, want het is loeisteil. Met mijn laatste krachten bereik ik het aangegeven adres, bijna boven op de berg. Ik zie niemand, dus bel de verhuurster, Frau Renata, maar even op.

Dan komt de mokerslag, want het adres staat verkeerd in booking.com. Ik moet 2 km terug zijn. Zou niet zo erg zijn, maar wel als dat een helling van 10 % is, waar ik net ben afgezoefd.

Meer dood dan levend bereik ik dan toch het juiste adres. Het was me het dagje wel…