🇮🇹🇸🇮🇭🇷Dag 12: Triest - Groznjan

10 september 2022 - Grožnjan, Kroatië

KM 67/544 - HM 551/3.774

Tussen Triest en het fietspad bij de Sloveense grens richting Koper ligt een groot druk havengebied waar je niet fatsoenlijk doorheen kunt fietsen. Daarom begin ik de dag met de veerdienst van het gemeentelijk vervoerbedrijf richting Muggia. Het witte jacht dat voor komt varen ziet eruit alsof het geconfisqueerd is van een Russische oligarch, maar is toch echt de plaatselijke heen-en-weer.

Twee kilometer buiten het mooie plaatsje Muggia begint het fietspad naar Slovenie, over een oude spoorlijn, die ooit van Triest naar Porec (Parenzo) in Kroatië liep. Heel Istrie was toen nog Italiaans en deze spoorlijn heette dan ook La Parenzana. Deze route loopt in Slovenie langs de kust, maar duikt vanaf de grens met Kroatie meer het binnenland in. Het deel door Italië en langs de kust van Slovenie is geasfalteerd, maar in Kroatie is het eigenlijk bedoeld voor mountainbikers, zoals ik heb gemerkt…..

Vlak voor de grens met Kroatie gaat de route door een gebied van zoutpannen. Die grens wordt overigens nog echt bewaakt, inclusief paspoortcontrole, hoewel beide landen toch echt tot de EU behoren. Ik mag overigens gewoon doorfietsen  (dat doe ik in ieder geval). Dus voor het smokkelen van XTC en overige contrabande: ga lekker fietsen !

Onderweg valt af en toe een donderklap en een spatje regen, maar voor de rest is het droog en zonnig. Na de grens valt het verschil met Slovenie op, dit land is echt West-Europees, terwijl Kroatie veel Oost-Europeser is. Slechtere wegen, rommelig landschap en de onvermijdelijke dienders met snelheidspistolen langs de weg.

Ik eindig in het mooie plaatsje Groznjan dat ooit is herontdekt door een groep kunstenaars die het dorp opnieuw tot leven hebben gebracht. Er zijn nu galeries, cafe’s, restaurants en je kunt er kamers huren. Die van mij heeft het formaat kippenhok, maar wel een goede douche en wifi. Dat alles voor de fijne prijs van EUR 30.

Op het terras viert een groep mannen gehuld in oranje t-shirts met de tekst “La Parenzana 2022” luidruchtig dat ze de (gravel/keien)tocht volbracht hebben. Ik doe datzelfde dan maar in stilte, onder het aanvullen van de rijkelijk verbrande calorieën