🇭🇷Dag 24: Korcula - Ston

22 september 2022 - Ston, Kroatië

KM 68/1.122 - HM 1.145/11.382

De dag begint met een veerpont naar het volgende (schier)eiland genaamd Peljesac. Vanaf het aankomstplaatsje Orebic begint de route mooi met een fietspad direct aan het water. Vrij snel komt de eerste klim. Echter halverwege die klim kan ik rechtsaf slaan om zo via kleine weggetjes de westkust te kunnen blijven volgen. In het begin is het nog een mooi asfaltweggetje met schitterende uitzichten. Iets voorbij het plaatsje Podobuce begint de ellende…

De weg eindigt voor auto’s, maar volgens mijn routebeschrijving komt er een gravelpad dat te doen is. Nou niet dus. Het is nu met droog weer al haast onmogelijk om te fietsen, laat staan met regen. Tot overmaat van ramp mis ik, wellicht met mijn gedachten elders, ondanks kaart en gps, blijkbaar een afslag, waardoor ik het pad eindeloos terug naar boven moet volgen. Fietsen gaat niet en ik moet de fiets over een afstand van 5 km al glibberend over de stenen naar boven duwen; dit kost mij in de brandende zon 2 uur en 2 bidons water. Er is maar 1 pad dus dat volg ik dan maar.

Onderweg kom ik 2 andere (Oostenrijkse) fietsers tegen die precies hetzelfde probleem hebben ervaren. Ik vraag mij dus af, of het “doorsteekpaadje” wel echt bestaat. De vrouwelijke helft van dit echtpaar, die met haar derriere op een fijn geveerde electrische mountainbike zit, voegt mij nog toe dat het voor haar ook echt nicht angenehm is.

Na deze helletocht, waarbij ik een soort rondje fietste, heb ik al mijn energie verbruikt, maar dan moet ik nog 40 kilometer met de nodige hoogtemeters. Ik krijg dus weinig meer mee van het groene eiland, waar overal de druivenoogst wordt binnengehaald. Verder passeer ik nog een soort familie von Trapp, maar dan op de fiets. Gewone fietsen, dus geen e-bikes.

Ik ben erg blij als ik op mijn tandvlees mijn overnachtingsplaats Ston bereik, vooral bekend van een vesting-muur die ook de hele berg beslaat. Ik zie dat ik net 2 dagen te vroeg ben voor de STONe Wall Marathon…..