🇭🇷Dag 23: Split - Korcula

21 september 2022 - Korcula, Kroatië

KM 65/1.054 - HM 961/10.237

De dag begint met een 3 uur durende, schitterende vaartocht van Split, langs de eilanden Brac, Hvar en Vis, naar het plaatsje Vela Luka op het eiland Korcula. Op de boot ontmoet ik de eerste mede-fietsers van deze reis. Hoewel het echtpaar van 73 en 68 jaar de tocht op de electrische fiets doet, heb ik toch diep respect voor hun doorzettingsvermogen !

Het eiland Korcula is het mooiste dat ik tot nu in Kroatie gezien heb. De route is ook geweldig, met veel vergezichten op schilderachtige baaitjes. Bij uitzichten hoort dan wel veel klimwerk, maar het gaat me vandaag makkelijk (dus niet moeiteloos..) af. Het eiland is heel groen, in tegenstelling tot het kale Karst landschap van het noorden, ik fiets door wijngaarden en langs olijfbomen. Bij het plaatsje Pupnat, waar een rare rioollucht hangt, is de zwaarste klim achter de rug. De afdaling is flink steil, met stukken tot 16 %; mijn remmen roken ervan.

Ik eindig laat in het vestingstadje Korcula, waar ik nog wel mijn fiets 80 treden omhoog moet sjouwen om op mijn overnachtingsadres te geraken. Voor het eerst deze reis is het fris ‘s avonds, de herfst treedt ook hier in en er staat een behoorlijk windje.
Vandaag de grens van 1.000 km en 10.000 hoogtemeters doorbroken ! Moe, maar voldaan maak ik een bordje calamares soldaat om dit heugelijke feit te vieren.