🇦🇱Dag 36: Elbasan - Berat

4 oktober 2022 - Berat, Albanië

KM 71/1.623 - HM 534/15.955

Vandaag een mooie en afwisselende route door een gebied dat mij soms aan Toscane deed denken. Het golvende landschap, diep roodbruine tinten van de aarde en veel groen. Het gaat dus landelijk en golvend naar Kucove, een totaal vergaan industriestadje.

Daar is dan weer de lelijke kant van Albanie. Eerst foeilelijk plastic kassen om groenten te verbouwen en daarna overal overblijfselen van wat eens een bloeiende olie-industrie was. Het ruikt er nog steeds naar olie.

De plaats Kucove kwam tot ontwikkeling nadat er in 1927 in de omgeving een olie- en aardgasveld werd ontdekt. Tot 1941 werden deze door een Italiaanse firma geexploiteerd. Onder Enver Hoxha en met steun van de Sovjet-Unie werd Kuçovë de hoofdplaats van de Albanese olie-industrie. De socialistische modelstad werd in 1950 omgedoopt tot Qytet Stalin ('Stalinstad'), een naam die pas in 1990 opnieuw werd veranderd. Bij de stad werd tussen 1950 en 1959 bovendien een militair vliegveld aangelegd, waar tot 2005 MiG-19's actief waren. Qytet Stalin was dan ook tot 1990 strikt verboden gebied voor buitenlanders.

Dit vliegveld ligt ook op de route en je moet de startbaan oversteken. Als ik aan kom rijden, zie ik rechts de startbaan en links een aantal vliegtuigen opgesteld. Ik rijd er (uiteraard) naartoe maar direct komt er een zenuwachtige soldaat aangerend. De voorgenomen foto laat ik maar zitten, want ik heb weinig zin in een kennismaking met een Albanese cel. Ik kan wel verklappen dat de vliegtuigen mij museumwaardig leken…

Bij het binnenrijden van mijn einddoel, komt de plaats Berat mij zeer bekend voor. Dan dringt pas door dat ik hier ook in 2004 geweest ben, waarschijnlijk met een horror-dagtocht in een mini-bus vanuit Durres.

De oude witte huizen met bruine daken geven het stadje iets speciaals. Het ademt de traditionele architectuur van de Balkan uit de 18e en 19e eeuw. De binnenstad van Berat is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. De wijk Mangalemi is de bekendste wijk van de stad. Door deze wijk wordt Berat ook wel de stad van duizend ramen genoemd (city of a thousand windows). De andere twee wijken van het historische gedeelte zijn Gorica en Kala, waar het kasteel staat.

Blijkbaar worden hier nogal wat toeristen verwacht, want er staat een belachelijk megalomaan hotel, dat er uitziet als het Witte Huis, maar echter Hotel Colombo heet. Mijn guesthouse staat er vlak naast en is iets bescheidener, met dito prijzen.