🇦🇱Dag 37: Berat - Vlorë

5 oktober 2022 - Vlorë, Albanië

KM 104/1.727 - HM 382/16.337

Wellicht lag het aan de huisgemaakte rijstepap die ik van de moeder van de B&B eigenaar kreeg voorgeschoteld. Of het (voor een Katwijker altijd fijne) vooruitzicht van de zee aan het eind van de dag. In ieder geval kon ik blijven gaan, en dat was wel nodig ook met de langste rit van deze reis. Meest waarschijnlijke verklaring zijn de weinige hoogtemeters van de rit,  want een echte klimgeit zal ik nooit worden.

Het was ook de lelijkste koers van de reis, qua uitzicht, maar vooral qua wegdek. De hele dag wegen met gaten, overdwarse goten, gravel, opengebroken wegens wegwerkzaamheden, plassen, kuilen etc. Verder stond de dag in het teken van Fear for Fier. Tenminste, als je de reisgids doorneemt, dan schijnt dat plaatsje en haar omgeving geen paradijsje te zijn.  Het is inderdaad niet fraai, maar ook wel weer apart om dwars door een werkend olieveld heen te fietsen. De stad Fier vond ik nogal meevallen.

In ieder geval bereikte ik na een uur of 7 op de fiets de badplaats Vlorë. In dit Benidorm van Albanie zal ik morgen een rustdagje nemen om op krachten te komen en klaar te zijn voor de laatste zware bergetappe. Ik vier het volbrengen van de langste etappe met een lekkere Pasta Linguine met scampi en garnalen, bij een schitterende volmaakte zonsondergang.