🇦🇱Dag 33: Lac - Tirana

1 oktober 2022 - Tirana, Albanië

KM 58/1.493 - HM 259/14.640

Wat al eerder opviel in Albanië, en vandaag extra omdat het zaterdag is en mensen vrij en op straat zijn, is hoe aardig de bevolking is. Bijna iedereen groet de eenzame fietser en veel kinderen proberen een paar Engelse woordjes op mij uit. Als ik onderweg even moet schuilen, denk ik dat een boze mevrouw mij weg wil jagen, het tegendeel is waar, zij wil mij een gratis blikje uit haar winkel aanbieden.

Het regent dus af en toe onderweg en afgelopen nacht heeft het zelfs stevig gehoosd. De wegen die vol zitten met kuilen, worden op deze manier extra uitdagend. De route is op zich rustig, slechts hele kleine stukjes autoweg.

Het tweede deel van de route gaat langs de onderkant van een heuvelruggetje. Om daar te komen, moet een spekgladde, zeer smalle hangbrug met houten losliggende planken worden overgestoken. Als ik veilig aan de overkant ben (video !), zie ik tot mijn verbazing dat ook de auto achter mij de tocht waagt. Is blijkbaar de enige optie.

Volgens mij is het belangrijkste issue voor het mannelijke deel van de bevolking: de heilige koe. En dan het liefst een Mercedes, als dat niet kan een BMW of Audi. Overal zijn onderweg werkplaatsen en auto-wasserettes. Het schijnt dat relatief het grootste aantal auto’s met ster zich hier bevindt. Vroeger vaak gestolen, dat zal tegenwoordig moeilijker zijn, sinds de EU toetredings-onderhandelingen in juli van dit jaar zijn begonnen.

Nog niet eens zo gek lang geleden ging de Albanese Minister van Openbare Orde in een Mercedes S-350 met chauffeur naar Griekenland om daar een akkoord te tekenen over de gemeenschappelijk bestrijding van georganiseerde misdaad. De Griekse douane trok de auto bij de grens na en hij bleek gestolen in ItaIië, dat werd dus een pijnlijke terugreis…

Als ik het vliegveld van Tirana nader, weet ik dat ik er bijna ben. Deze luchthaven heeft overigens een prachtige naam, het is in 2001 vernoemd naar Moeder Teresa, die van Albanese afkomst is.

Het laatste stuk, redelijk verkeersluw door de stad, gaat eindeloos langs allerlei kleine weggetjes. Ik ben blij als ik er ben. Ik heb mijzelf verwend met een mooi hotel, waar ik ook morgen ben. Ik heb de bovenste kamer met dakterras toegewezen gekregen. Lekker rustig, maar toch op loopafstand van het centrum (door een straatje dat vol zit met fietsenwinkels en fietsenmakers !)

1. Heleen:
    1 oktober 2022
    Lekker luxe, geniet ervan!