🇦🇱Dag 32: Shkoder - Lac

30 september 2022 - Laç, Albanië

KM 64/1.435 - 186/14.381

Dat was nog even spannend, hoe ik wakker zou worden. Als ik te ziek zou zijn, zou ik nog een dagje op mijn hotelkamer kunnen blijven of de trein pakken. Die laatste mogelijkheid, volgens de kaart wel degelijk aanwezig, blijkt pure fantasie te zijn, zal ik onderweg zien. Hoewel ik mij niet top voel, is het toch goed genoeg om op de fiets te stappen. Na eerst een paar happen van het ontbijt genomen te hebben (waaronder een gebakken ei, had ik beter niet kunnen doen) vertrek ik uit Shkoder. De stad waar ik dus niets van gezien heb. Het valt wel op dat ik veel locals op de fiets zie. Dit komt omdat het hier vlak is en de bevolking relatief arm is.

Na het uitrijden van de stad, zie ik een bakkerij waar ze zowaar volkorenbrood verkopen. Alvast 1 onderdeel van mijn avondmaaltijd binnen ! Het eerste gedeelte van de route is nog een relatief drukke weg (ook hier toch paard-en-wagens), maar vanaf Trush gaat het langs mooie landweggetjes over het (letterlijk, hoera !) platteland (met veel dode slangen op de weg). Onderweg hoor ik vaak de oproep tot gebed vanuit de plaatselijke moskee. Albanië is een seculiere staat en kent geen officiële religie. Het land is zeer tolerant en heeft vrijheid van godsdienst. Ondanks dat Albanië een multireligieus land is, verenigen de inwoners, vooral de etnische Albanezen, elkaar door de nationale identiteit en de Albanese vlag. Religie speelt doorgaans geen belangrijke rol in de Albanese cultuur. Er zijn in praktijk twee religies dominant in Albanië, de islam en het christendom. De islam is met 56% de grootste religie in Albanië.

Ook de vele honden vallen op. Echter in tegenstelling tot Griekenland, waar ik enkele valse krengen heb ontmoet, zijn ze hier sullig en/of vriendelijk. Onderweg hoor ik echter ineens een klagelijk gejank, dat ik als dierenvriend niet kan negeren. Ik fiets terug en tref een Retriever-pup aan die zich muurvast met zijn kop in een rond stuk smeedwerk van een buitenhek heeft vastgezet, hij kon daardoor waarschijnlijk lekker naar buiten kijken. Als hij hier blijft zitten, overleeft hij het niet, want ik zie geen bewoners op het perceel. Ik moet zorgvuldig wrikken, niet te hard want dan breek ik zijn nek, maar hard genoeg om hem eruit te krijgen. Na een kwartier lukt het mij om hem te bevrijden en komt Moeder Retriever mij bedanken. Mooi !

Even later kom ik Heleen & Jos weer tegen (zie dag 23); Jos is gepensioneerd-dokter dus ik kan nog even een gratis poep-consultje scoren. Ze fietsen daarna weer van mij weg, gelijk hebben ze, want erg hard ga ik nog niet. Onderweg stop ik in Gjader voor mijn eerste koffie in 3 dagen. Even buiten het plaatsje kruist de route volgens mij de landingsbaan van een voormalig vliegveld (geheim, je hebt het niet van mij).

Bij de plaats Lezhe begint de pijp aardig leeg te raken, maar moet de rivier de Mat nog overgestoken worden. Deze ligt grotendeels droog. De brug heeft als bijzonderheid fijne diepe overdwarse betonnen sleuven waar je voorwiel bijna in verdwijnt.

Uiteindelijk bereik ik mijn bestemming Lac, dat als voornaamste attractie heeft dat het ongeveer halverwege Tirana ligt en er een Airbnb te boeken was. Is verder prima, maar met toch wel wat merkwaardige bijzonderheden. Zo staat er een grote vrieskist met inhoud in mijn kamer, een niet werkend fornuis, een elektrische kookplaat maar geen stopcontact en een ijskast met oa lekker koel water. Helaas zijn de sealings van de flessen kapot, dus die zijn gewoon uit de kraan gevuld. Wel hangt er een familie-pak wc-papier klaar, zouden ze soms meer gasten krijgen met dit probleem ?

Verder is de douche gecombineerd met de wc, zonder afscheiding (waterballet gegarandeerd, zeker voor mij) en moet je de slang van de douche eerst handmatig op de wastafel schroeven. Ook hangen er losse electra-draden (die mijn Gamma-zwager nachtmerries zou bezorgen), voor een extra spannende ervaring tijdens het douchen. Oh ja, niet vergeten na het douchen de slang weer los te schroeven, anders ben je zijknat als je de volgende keer je handen wast.

Het lukt me om de ingrediënten voor een gezond (niet perse lekker) soepje in te kopen ik krijg zelfs wat naar binnen. Al met al een mooie dag, ik ben op de weg terug !

1. Marjan:
    30 september 2022
    Goed om te horen dat het weer wat beter gaat en er voedsel binnen is gebleven !
  2. Ton Drost:
    30 september 2022
    Herkenbare foto's, wij hebben de tocht in mei gedaan. In Tirana overnacht in Hotel Boutique Restaurant Gloria, midden in het centrum in een rustige straat. Het ontbijt is daar voortreffelijk.
  3. Willem de Mol:
    Dank voor de tip, Ton.
    Ik had al een hotel geboekt, ook heel goed
  4. Heleen:
    1 oktober 2022
    Leuk en herkenbaar verhaal Willem! Wij kwamen trouwens een flinke levende slang op het wegdek tegen, die z'n kop naar ons optilde toen we langsfietsten ...
  5. Willem de Mol:
    1 oktober 2022
    Ik ben niet bang aangelegd, maar slangen ben ik zeer huiverig voor