🇭🇷Dag 25: Ston - Dubrovnik

23 september 2022 - Dubrovnik, Kroatië

KM 55/1.177 - HM 694/12.076

Ik fiets vandaag naar Dubrovnik. Dat kan via een route langs kleine rustige paadjes door de bergen of via de drukke hoofdweg direct langs de kust. Vanwege de nog steeds voelbare inspanningen van gisteren, kies ik voor de makkelijkste optie (minder hoogtemeters), dus de kustweg.

Het is een prachtige route met constant zicht op de azuurblauwe zee met eilandjes. Nadeel is het verkeer, hoewel het gelukkig niet druk is. Toch rijden de bussen en vrachtauto’s soms akelig dicht langs de eenzame fietser. Ik zie een bord met daarop „ if tired, take a rest” en ik hoop dat de chauffeurs zich daar dan maar aan houden.

Bij het naderen van Dubrovnik zie ik een enorme brug. Ik weet niet zeker of fietsers er over heen mogen, maar de baai rond fietsen is 10 km extra, dus de keuze is gemakkelijk. Ik bereik zonder van de weg gehaald te worden de overkant. De aangeboden bungee-jump vanaf de brug laat ik ook graag aan mij voorbij gaan.

Aan de andere kant van het water, kijk ik uit op de cruise-terminal, waar wij in oktober 2015 waren met de MSC Poesia. Dat is ook de reden dat ik geen rustdag in Dubrovnik gepland heb. We hebben toen de stad al uitgebreid bekeken; daar komt bij dat het enorm druk en toeristisch is. Het aantal bezoekers is alleen maar toegenomen sinds the Game of Thrones hier is opgenomen.

Ik verblijf in een schitterend appartement met de naam Panorama en die naam is volkomen terecht. Ik kan vanaf mijn balkon genieten van het uitzicht op de oude stad en een perfecte zonsondergang op mijn laatste dag in Kroatië.

1. Erik:
    23 september 2022
    Misschien kom ik je morgen tegen. Dan fiets ik van Kotor richting Dubrovnik. Ik trakteer je graag op een koffie, als pleister op de wond van Peljesac.
  2. Willem de Mol:
    23 september 2022
    Hi Erik, dat zou heel leuk zijn. Ik fiets vanuit Dubrovnik de “vlakke variant” (dus niet de kustvariant)
    Groeten en hopelijk tot morgen !