🇭🇷Dag 22: Split

20 september 2022 - Split, Kroatië

Een dagje in Split, de grootste en belangrijkste stad in Dalmatië. De stad heeft ongeveer 250.000 inwoners en is daarmee de tweede stad van Kroatië. De havenstad is gelegen op een klein schiereiland in de Adriatische Zee en is een belangrijke economische en toeristische transitstad. Vanuit de haven kunnen namelijk meerdere Adriatische eilanden en Italiaanse steden worden bereikt.

De stad is de belangrijkste stad in zuidelijk Kroatië en wordt in de volksmond de hoofdstad van Dalmatië genoemd, hoewel het officieel slechts de status heeft van hoofdplaats van de provincie Split-Dalmatië. De belangrijkste economische activiteit in Split is het toerisme. Daarnaast zijn visserij, wijnbouw en chemische industrie belangrijk. Het is ook een belangrijk verkeersknooppunt voor Dalmatië, doordat veel van de Dalmatische eilanden uitsluitend vanuit de haven van Split bereikbaar zijn. Het eiland Brač ligt tegenover de stad Split. Aan de westrand van het centrum ligt de beboste heuvel Marjan, die naar mijn zus is vernoemd.

In Nederland is de stad vooral bekend van de voetbalclub Hajduk Split, de grootste en meest populaire voetbalclub. Hajduk werd elf keer kampioen van Joegoslavië en zes keer van Kroatië. Hajduk werkt zijn thuiswedstrijden af in het Poljud Stadion.

Mijn appartement ligt buiten het centrum en ik begin de dag dan ook met een fijn loopje langs de waterkant met diverse stranden. Via de zeer bedrijvige veerhaven bereik ik het historische centrum, waar het druk is met toeristen. Ik koop vast mijn kaartje voor de veerboot naar Korcula, waar mijn reis zich morgen vervolgt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl