🇭🇷Dag 16: Pag - Zadar

14 september 2022 - Zadar, Kroatië

KM 57/799 - HM 467/7.410

Na vertrek gaat het zuidelijk van Pag via een gravelpad langs zoutpannen (grootste van Kroatië) en vervolgens langs het vogelreservaat Velo Blato. Een typisch geval van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, want er is geen kip (of andere vogel) te zien.

Ik waan mij overigens qua landschap in de Schotse Hooglanden. Een kaal landschap met stenen muurtjes en op de achtergrond de kustbergen van de Karst. Er staat ook voor het eerst deze reis een behoorlijk windje, maar het blijft (te) heet voor mij.

Vlak voor de brug die het eiland met het vasteland verbindt, stop ik voor de (afzet)koffie. Ik voel mij moe vandaag, waarschijnlijk de tol van de inspanningen van de afgelopen dagen, gecombineerd met de hitte. Ik besluit daarom de kortste weg te nemen naar mijn bestemming Zadar. Dit is een drukke weg en zeker niet de mooiste route, maar het moet maar even.

Ik heb een rustdag ingepland, dus een appartement geboekt voor 2 dagen. Ziet er goed uit, als je van paars houdt. Ook heeft het een wasmachine, en die heb ik inmiddels ook hard nodig. Snel drogen vandaag, want er komen volgens de weersverwachting helaas een paar regendagen aan. Daarna zal de temperatuur zakken naar een meer aangenaam niveau, dus ik zie er het positieve maar van in.

Ook deze uitbaatster vraagt betaling in contanten. Per 1 januari 2023 gaat waarschijnlijk in Kroatië de EUR ingevoerd worden. Je kunt nu al in lokale valuta (kuna) of in euri’s betalen en beide prijzen staan op alle bonnetjes vermeld. Gezien de voorkeur voor cash afrekenen, is de belastingmoraal waarschijnlijk nog niet op niveau.

Verder moet ik nog even melding maken van een grote ergernis van mij, namelijk een douchekop die je niet staande vast kan zetten. Volgens mij een typisch Oost-Europees verschijnsel. Mijn fiets-noodgevallen tie-rips komen goed van pas…

Tenslotte maak ik kennis met mijn Poolse buren uit Poznan die met een wrakkige auto (met landkaart op de voorkap, handig !) op weg zijn naar Albanië. Dan fiets ik toch liever….