🇮🇹Dag 11: Triest

9 september 2022 - Triëst, Italië

Vandaag een rustdagje.

De stad Triëst (Trieste in het Italiaans) is gelegen in het noordoosten van de laars, geklemd tussen de Golf van Triëst en de heuvels van Carso, met Slovenië als buurland. Deze stad is rijk aan Oostenrijks-Hongaarse en Sloveense invloeden, maar is ook zeker authentiek Italiaans te noemen.

Na de Eerste Wereldoorlog werd Triëst onderdeel van Italië. Na de Tweede Wereldoorlog werd Triëst in tweeën gedeeld met een zone (A) onder de geallieerden en een zone (B) onder Joegoslavië. Zone A werd in 1954 bij Italië gevoegd en de grenskwesties rond Zone B werden in 1975 opgelost. Nu kennen wij Triëst als de hoofdstad van de autonome regio Friuli-Venezia Giuliain Italië.

Triëst staat bekend als de koffiehoofdstad van Italië vanwege zijn rijke koffiegeschiedenis. Het bekende koffiemerk Illy is hier dan ook ontstaan. Midden in de stad liggen de ruïnes van een oud Romeins amfitheater (Teatro Romano). Het theater ligt op slechts een paar straten verder van de Piazza dell’Unità d’Italia (het grootste aan zee gelegen plein van Italie) en aan de voet van de heuvel San Giusto.

Het Grand Canal is het enige kanaal in Triëst en is aan beide kanten omgeven door historische statige architectuur. De Città Vecchia (Oude Stad) is het middeleeuwse hart van Triëst. Dwalen door deze smalle straatjes geeft je echt de sfeer van de stad. Het hele gebied vanaf de haven tot Piazza dell’Unità d’Italia is in de 12de tot 14de eeuw gebouwd.

Blijkbaar is er sinds die tijd niets meer gedaan aan de riolering. Ik kan tijdens mijn wandeling nog net op tijd schuilen voor een gigantisch noodweer met donder, bliksem en slagregen. Dit duurt ongeveer een uur. Na afloop is de hele oude stad veranderd in een waterballet. Zelfs de bewoners van de riolen moeten vluchten, getuige een bibberende rat op een door een dierenliefhebber neergelegd handdoekje.

De rest van de dag is het droog, maar broeierig en vochtig.