Dag 9: Maratea - Belvedere Marittimo

16 april 2023 - Belvedere Marittimo, Italië

Als ik wakker word, hoost het -deze keer echt- van de regen. Volgens het weerbericht gaat het de hele dag onweren/regenen, met grote hoeveelheden neerslag. Verder hoor ik dat de kustweg, die ik moet nemen, afgesloten is ivm gesteente dat op de weg is gevallen. Ik zou dus een grote omweg moeten nemen over een drukke weg met veel klimwerk. Geen fijn vooruitzicht met dit hondeweer…

Ik hoor echter al 2 dagen gerommel van treinen die door de tunnel razen en gelukkig heeft Maratea een station waar de regionale trein stopt. Het fietsritje daar naartoe kost mij 10 minuten, maar ik kom volkomen doorweekt aan. Het spoortunneltje waar ik doorheen moet, is dan al veranderd in een rivier.

De trein is vertraagd, eerst met 5 minuten, maar dit loopt uiteindelijk op tot meer dan een uur. Wel ontmoet ik op het verder uitgestorven station de eerste andere vakantiefietser op mijn reis. Het is Paul, een gepensioneerde Schot die geëmigreerd is naar Frankrijk. Hij rijdt op een Nederlandse old-school Van Nicholas (titanium !!) racefiets, en is ook op weg naar Sicilië. De tijd wordt dus aangenaam gevuld middels een goed gesprek met deze interessante man. Na goed geld verdiend te hebben in de Schotse olie, is hij op zijn vijftigste gepensioneerd en vult zijn tijd al een jaar of 15 met skiën en fietsen. Schandalig natuurlijk, dit soort ledigheid😀

Na aankomst op mijn bestemming, is het leed nog niet geleden. De elektriciteit in het hele plaatsje is uitgevallen. Een complete black-out. Dat betekent dus een kamer zonder verwarming, WIFI en warm water. Het is duidelijk dat de infrastructuur van het Italiaanse Zuiden een ondergeschoven kindje is, want de reparatie duurt uiteindelijk een uur of 5…

Ik vermaak mij dan maar met de labrador die bij de B&B hoort en verder een beetje rondkijken. Het dorpje Belvedere Maritimo waar ik ben, doet zijn naam eer aan; het uitzicht over zee is schitterend. Het is inmiddels droog en ik zie blauwe lucht tevoorschijn komen, dus ik hoop dat het weer morgen beter is, en ik na 2 dagen weer kan fietsen !