Dag 10: Belvedere Marittimo - San Lucido

17 april 2023 - San Lucido, Italië

KM 51/361 - HM 653/4.200

Casa del Sole. Dat is de B&B waar ik wakker word. En gelukkig klopt de naam vandaag. Ik ben weer eens de enige gast en ook het ontbijt is inmiddels vertrouwd. Namelijk een enorme lading zoetigheid. Maar ja, Di Mama staat erbij en heeft alle taarten zelf gebakken, dus ik stapel maar goed veel calorieën.

De route vandaag tracht de drukke kustweg zoveel mogelijk te ontwijken. Die is trouwens op veel plekken verboden voor fietsers. Soms gaat het direct langs de kust, door verlaten vakantie-plaatsjes, dan weer het achterland in, met bijbehorend klimmen en dalen, waaronder een leuke kurketrekker-afdaling.

De laatste 5 kilometer, na een ingewikkelde afdaling door het drukke plaatsje Paola, gaan evenwijdig aan het spoor, langs de schitterende kust met zandstranden. Paola is voor Zuid Italië een belangrijk pelgrimsoord, want St Franciscus, de beschermheilige van Calabrië (waar ik nu fiets) werd hier geboren. Ik gedenk hem tijdens mijn lunch, die bestaat uit de eerste aardbeien van dit jaar (van de koude grond welteverstaan). Langs de boulevard is zelfs een fietspad, dat uiteraard in het niets eindigt…

Het was een makkelijk en aangenaam fietsdagje; ik arriveer praktisch zonder zweetdruppels bij mijn overnachtingsadres. De waard heeft mensenkennis, want hij heeft voor mij de kamer “Pensatori” uitgezocht….en dat betekent niet “Gepensioneerde”….