Dag 8: Maratea

15 april 2023 - Maratea, Italië

Vandaag dus een snipperdag in Maratea. Het weer is niet geweldig, dus het komt goed uit dat ik niet door de nattigheid hoef te fietsen.

Maratea, dat boven op de berg ligt, staat ook wel bekend als ‘de stad van de vierenveertig kerken’. Er zijn in het centro storico meer dan veertig kerken en kapellen te vinden, zowel groot als klein. Deze kerken zijn ’s avonds heel mooi verlicht en geopend voor publiek.

Tevens staat Maratea bekend om het grote beeld van Jezus dat op de top van de Monte San Biagio staat, vlak bij de stad.

Christus de Verlosser van Maratea (Italiaans: Cristo Redentore di Maratea) is een monumentaal beeld van Jezus Christus. Het werd uitgevoerd in Carrara-marmer in 1965 door Bruno Innocenti, een beeldhouwer uit Florence. Het beeld staat op een hoogte van 623 meter boven zeeniveau tegenover de basiliekvan San Biagio.

Het monument staat op het hoogste punt van de berg San Biagio en meet van de voet tot de kroon 21 meter. De spanwijdte van de uitgestrekte armen bedraagt ongeveer 19 meter; het hoofd is drie meter hoog. De 400 ton wegende constructie rust op een stalen frame, terwijl de funderingen tot enkele tientallen meters diep de grond ingaan. Op de stalen constructie rust een meer dan 20 cm dikke laag beton en stukken Carrara-marmer. Het beeld ontbeert een sokkel en verheft zich onmiddellijk vanaf de kale rots. Links is de voet van Christus nog zichtbaar, recht hangt het gewaad van het beeld tot op de grond.

Dit alles heb ik van horen zeggen, want om nu op mijn was/rustdag de helletocht naar boven (ik zit beneden aan de kust) te maken, ging mij iets te ver. Gelukkig hebben we het filmpje nog…

1. Marjan:
    Indrukwekkend ( geleend) filmpje🤭
  2. Willem de Mol:
    15 april 2023
    Ja, ik was mijn drone vergeten…😀
  3. Marjan:
    😭.