Dag 7: Palinuro - Maratea

14 april 2023 - Maratea, Italië

KM 64/309 - HM 893/3.547

Wat een fijn gevoel ! Ook in Italiē staat het begrip “gender-neutraal” blijkbaar hoog op de agenda. Zelfs in de kleinste bergdorpjes is dit doorgedrongen. Ik zie namelijk opvallend veel vrouwen met volle snorren. Dat is tenminste een statement. En nog eens iets anders dan laf een “3e geslacht” toilet in een restaurant installeren. Nee, deze gezichtsbehaarde dames zijn werkelijk een uithangbord voor de woke-beweging. Na verminking door de tattoo wordt dit vast de nieuwe trend voor een bepaald type vrouwen. Dat gaan we vast ook in Nederland zien.

De dag begint met een geweldige stortbui. Ik hoor het buiten werkelijk hozen. Als ik de gordijnen opendoe, blijkt het echter zonnig te zijn, dus het was gewoon de douche van de kamer naast mij. Het is wel de hele dag dreigend. Ik blijf de zon echter zien en er is heel af en toe een buitje. Goed te doen, met als bonus een prachtige wolkenlucht.

In verband met het gebergte bij de zee voor Palinuro (waar geen weg loopt) gaat de route een stukje van de kust af. Na de brug over de rivier de Mingardo, fiets ik door een prachtige kloof, die doet denken aan de Grand Canyon. Dan moet ik onvermijdelijk toch de puist van 450 meter beklimmen. In de verte zie ik zelfs bergtoppen met sneeuw, ik vermoed dat daar de Apennijnen lopen. Ik heb het even nagezocht en ik was dus niet aan het hallucineren….

De Corno Grande is de hoogste top van het bergmassief Gran Sasso en daarmee ook het hoogste punt van de Apennijnen. De berg bestaat uit drie dicht bij elkaar gelegen toppen: Occidentale (2912 m), Centrale (2893 m) en Orientale (2903 m). Ten noorden van de top ligt de Calderonegletsjer, de zuidelijkste gletsjer van Europa.

Na een lange afdaling, kom ik na 27 kilometer weer bij de kust, waar een harde westenwind staat. De weg gaat behoorlijk op en neer, maar door het koele weer gaat het klimmen mij goed af. De kleuren van de zee, als het zonlicht er op valt, zijn werkelijk fenomenaal. Ondanks bijna 900 hoogtemeters, arriveer ik fris en fruitig bij de B&B, waar ik wordt begroet door de hele familie. Bijzonder aardige mensen, zoals alle Italianen die ik tegenkom. En alweer een kamer met prachtig zeezicht, een prima plek voor mijn eerste snipperdag morgen.