Dag 6: Castellabate - Palinuro

13 april 2023 - Palinuro, Italië

KM 60/245 - HM 790/2.654

Ik fiets vandaag door Nationaal Park Cilento, met 1800 km2, één van de grootste van Italië. Het gaat over kleine weggetjes met mooie vergezichten. Op en neer, dus veel klimmen. Behoorlijk windje tegen.

Het is heel rustig onderweg en de meeste dorpjes zijn uitgestorven. Ik waan me af en toe in Zwitserland als ik de bellende koeien (om hun nek, niet telefonerend) in de wei zie staan. Bij het plaatsje Ascea staan waarschuwingsborden voor een afgesloten weg. Zoals gewoonlijk trek ik mij hier niets van aan. Bovendien heb ik niet echt een alternatief. Ik stuit uiteindelijk op een soort wegblokkade en een slecht stuk weg met een stijgingspercentage van 12 %. Dat wordt dus duwen, want dat is met bepakking niet te doen. Hijgend als een postpaard bereik ik toch de top.

Dan volgt de afdaling naar mijn overnachtingsadres in Palinuro. Een mooie badplaats met een kilometers lang goudgeel strand. Het is gelegen aan de Capo Palinuro, een 2 km in zee stekende kaap, die beroemd is om zijn mythologische connecties en zijn zeegrotten

De uitbater van mijn hotel zit rond 15:30 nog aan zijn lunch, die door mijn komst wreed wordt verstoord. Ik eindig uiteindelijk toch in een fijne kamer inclusief een mooi terras met zeezicht. Nog maar even van het  zomerweer genieten, want er is helaas regen met lagere temperaturen voorspeld voor de komende dagen.

Omdat ik zeker tot 19:30 moet wachten om ergens terecht te kunnen voor het avondeten, kijk ik of er wat te snacken valt in het hotel. De aangeboden “sneakers” lijken mij toch iets te zwaar op de maag te zullen vallen..😀. Overigens is er later zelfs om half acht nog niemand te bekennen in het restaurant.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Heleen:
    15 april 2023
    Mooie tocht Willem! Een jaar of zeven geleden hebben wij eens gewandeld in de Cilento-streek, heel mooi inderdaad!