Dag 5: Salerno - Castellabate

12 april 2023 - Castellabate, Italië

KM 63/185 - HM 254/1.864

Ik ben populair vandaag !! Op de kustweg wordt  voortdurend gezwaaid naar mij. En het zijn ook nog dames !

Dan valt mij iets op. Ze zien er, laten we zeggen “apart” uit. Ook vrij Oost-Europees en “zomers” gekleed. Als ik even later een exemplaar bij een vrachtauto in zie stappen, is het wel duidelijk dat het hier dames van lichte zeden betreft. Iets verderop staat zelfs een bord dat prostitutie binnen de stadsgrenzen niet is toegestaan, daarbuiten wel blijkbaar…

Dit alles geeft enige afleiding op de eindeloze rechte kustweg. Onderweg passeer ik strandpaviljoens, die behoorlijk vervallen zijn en nu opgekalefaterd worden voor het nieuwe seizoen. Het strand en de omgeving tonen niet bepaald aantrekkelijk. Een kilometer of 30 lang ziet het er allemaal hetzelfde uit, slechts onderbroken door een hospitaal (met zeezicht, dat dan weer wel) en een schietbaan (zonder geluid, zouden ze ook “pief-paf” moeten doen ?) van het Italiaanse leger.

Na het passeren van de monding van het riviertje de Sele wordt het langzaam mooier. De weg loopt niet meer direct langs het water, maar langs fraaie naaldbossen. Bij Paestum is het veel drukker ivm de archeologische bezienswaardigheden daar. Met drie Griekse tempels, die goed bewaard zijn gebleven, is het één van de belangrijkste vindplaatsen in Italië. Gezien het aantal schoolkinderen, die hinderlijk voor mijn wielen lopen, is het blijkbaar een verplicht uitje.

Tot Agropoli is het vlak, daarna moet een bergkammetje overbrugd worden. Dit gaat zeer geleidelijk, zodat ik fris arriveer bij mijn overnachtingsadres in Castellabate. De rit van vandaag was een makkelijke, maar niet heel mooie etappe. De gebakken vis bij ondergaande zon in het prachtige haventje zorgt echter voor een fraai slot van de dag !

1. Roberto:
    13 april 2023