Dag 32: Agrigento - Licata

9 mei 2023 - Licata, Italië

KM 52/1.335 - HM 451/14.930

DSC03296

Uitgerust verschijn ik aan de start voor alweer de laatste week van mijn reis. Het is vandaag bewolkt met af en toe wat motregen, maar de temperatuur is goed. Prima fietsweer en het begin is goed, namelijk een afdaling. Die gaat door de Valle dei Templi, zodat ik deze alsnog kan aanschouwen. Op het uitgestrekte terrein zijn de resten van 9 Griekse tempels uit de 5e eeuw voor Christus te zien. Slechts één daarvan, de Tempio delle Concordia, staat nog fier overeind. Van de andere zijn slechts resten te zien. Volgens sommige deskundigen zijn ze door aardbevingen ingestort, volgens anderen zijn ze verwoest door de eerste christenen. Alle tempels staan met de voorzijde naar het oosten, zodat de ingang van de cella (het heilige der heilige, waar het beeld van de godheid stond) door de eerste stralen van de opkomende zon verlicht wordt.

DSC03305

Ik fiets verder richting de kust. Dat gaat de eerste 35 km over een vrij drukke weg, waar ook nog een paar tunnels inzitten. Die zijn in Italië geen feest, want meestal onverlicht. Gelukkig kan ik daarna de route over kleine weggetjes langs de kust vervolgen.

IMG_2219

Ik zie opvallend veel kassenbouw. De Glazen Stad is hier echter van plastic, wat het geheel er niet mooier op maakt. Plastic en andere troep ligt ook volop langs de weg.

Ik bereik mijn einddoel voor vandaag, het levendige maar lelijke haven-& badplaatsje Licata. De kamer in mijn B&B aan Zee is niet brandschoon, ze hebben of een langharige poedel in de rui of de schoonmaakster heeft last van haaruitval. Maar ja, je kunt ook niet al teveel verwachten voor EUR 30 inclusief ontbijt….

1. Marjan:
    9 mei 2023
    Dat pik je maar mooi even mee!
  2. Roberto:
    10 mei 2023
    Volgende keer een”grijpertje” en vuilnizak mee. Dan kan je je onderweg wat nuttig maken‼️ #vuilnisman Willem Floris.
  3. Willem de Mol:
    10 mei 2023
    De laatste keer dat ik iemand (ik ben discreet dus noem geen namen😀) wees op zwerfafval, gebeurde er niets.
    Ik kan alleen verklappen dat het om een winkelwagentje in de Hoornes ging😜