Dag 33: Licata - Scoglitti

10 mei 2023 - Scoglitti, Italië

KM 62/1.397 - HM 336/15.266

Na een opmerkelijk goed ontbijt in het budget B&B, bestijg ik mijn stalen ros op deze bewolkte dag. Voor mij zijn het goede fietstemperaturen,  maar de Sicilianen zullen het waarschijnlijk als winters ervaren.

IMG_2254

Het eerste stuk gaat langs een drukkere weg, maar na 13 kilometer kan ik een gravelpaadje richting de kust pakken en rustig doorfietsen tussen de graanvelden tot aan de grotere stad Gela. Ik stop bij de lange boulevard voor de koffiepauze aan strand. Aan het eind van deze lungomare wordt mijn weg versperd door een gigantisch (lelijk) petrochemisch complex.

Ik moet er omheen en kan pas na een kilometer of 5 weer de natuur in. Hoewel, natuur…. Het staat hier werkelijk overal vol met afzichtelijke plastic kassen en dat blijft zo tot mijn bestemming Scoglitti.

IMG_7141

Mijn overnachtingsadres is net geopend en ik blijk pas de tweede gast te zijn. De vrouwelijke helft van het echtpaar dat mij begroet, heeft blijkbaar om de verveling te verdrijven, hotelletje spelen als hobby opgevat. Ze is bijzonder trots op haar zorgvuldig gestylde kamer. Denk aan een Martin Meiland woonprogramma met kussentjes en allerlei flauwekul ornamenten. Nadat ik mijn tassen heb uitgepakt en mij geïnstalleerd heb, is er van deze styling helaas weinig over.

IMG_2278

Ik verken het plaatsje en dat is best mooi, met lange zandstranden en een natuurlijke haven. Er is sprake van traditionele visserij en de vangst wordt direct na aanlanden verkocht. De hoeveelheden zijn minimaal, daar zou een Kattukse visserman niet eens zijn kooi voor uitrollen. Maar het is wel supervers natuurlijk. Ik heb mijn vispan helaas niet bij me, want zo’n lekker visje is natuurlijk niet te versmaden.

Bij terugkomst constateer ik nog wel een kleine merkwaardigheid aan mijn B&B. De kamer is voorzien van een zogenaamde “externe badkamer” (op de gang dus). Daar ben ik sowieso niet zo’n fan van, maar in dit geval is er nog een tricky aanvullende valkuil. Mijn kamerdeur heeft aan de buitenkant geen deurknop, maar valt direct in het slot. Men stelle zich voor, sanitaire nood midden in de nacht, slaapdronken naar het toilet en bij terugkomst de sleutel vergeten.

38A5905A-77D0-4CC7-AF24-B5A07A732B10

Mocht U dus morgen berichten ontvangen van een verwarde oudere heer die in zijn onderbroek in een Italiaans badplaatsje op een middernachtelijk uur door de Carabinieri is opgepakt, dan gelieve mijn charmante advocaat Inez W. te bellen voor juridische bijstand. Zij schijnt goede connecties te hebben bij de Cosa Nostra !