Dag 29: Menfi - Ribera

6 mei 2023 - Ribera, Italië

KM 44/1.236 - HM 567/13.891

Het eerste deel van de route vandaag lijkt sterk op die van gisteren. Dus afdalen naar een vallei, door een landbouwgebied fietsen en weer klimmen. Dit herhaalt zich een aantal malen tot ik de zee weer zie.

Bij het badplaatsje Sciacca stop ik voor de koffie op een druk terras, want het is zaterdag. Ik kijk nog even bij de vissershaven, ik blijf Kattukker natuurlijk, en zie een behoorlijke vloot kotters liggen. In het water van de haven krioelt het al van de visjes, dus het lijkt mij niet al te moeilijk hier om met volle netten terug te keren.

Daarna volgen nog een paar beklimmingen en zie ik in de verte al mijn bestemming voor vandaag liggen. Dat is natuurlijk geen goed vooruitzicht, want dat betekent omhoog. Inderdaad is de laatste klim zo’n 200 meter. Een korte rit vandaag, want accomodaties zijn hier niet dik gezaaid. Tegen mijn principes heb ik zelfs een airbnb zonder recensies geboekt. Het valt best mee, maar het stadje Ribera kan moeiteloos wedijveren met mijn vorige overnachtingsplaats qua saaiheid. De Penny Market van gisteren is ingeruild voor de LIDL.

Al met al is dit niet het meest boeiende stuk van mijn fietstocht….