Dag 28: Mazara del Vallo - Menfi

5 mei 2023 - Menfi, Italië

KM 46/1.191 - HM 401/13.324

Omdat ik gisteren zo lekker ging langs de kust, besluit ik vandaag van de route af te wijken en weer de zee te volgen. Na een riant ontbijt op het dakterras met uitzicht op de kerk, vertrek ik uit het charmante badplaatsje Mazara del Vallo en volg de lungomare langs het strand. Helaas wordt mijn plan al na 2 kilometer de grond ingeboord door een hermetisch afgesloten brug.

IMG_2091

Ik keer daarom terug op mijn schreden en volg de route door het binnenland, die niet bijster interessant is. Twee woorden kunnen het samenvatten: olijfbomen en wijnranken. Ik ontmoet heel veel boeren op trekkers en veel minder fietsers.  Om precies te zijn Zwei. Het zijn Germaanse pseudo-vakantiefietsers die op een elektrieke fiets onderweg zijn; de bagage wordt elke dag met een busje vervoerd.

DSC03209

Als ik daarna in de brandende zon weer eens een heuvel opzwoeg, wordt dat concept ineens een stuk aantrekkelijker, maar ik zet dapper door. Onderweg vallen de enorme bergen vuilnis op, in schril contrast met de gescheiden afvalinzameling die in ieder huis is ingevoerd. Soms tref ik wel 5 verschillende afvalemmers aan.

Een kort ritje vandaag, dus ik eindig tijdig in Menfi. Het belangrijkste pluspunt van dit plaatsje, met een stratenpatroon dat langs de lineaal lijkt getrokken, is dat het op mijn fietsroute ligt. Verder zou ik hier nog niet dood gevonden willen worden. Dus nu maar hopen, dat dit niet gebeurt.

Airbnb binnen

Mijn airbnb ziet er van binnen gelukkig heel wat beter uit dan van buiten. Verder ligt het op loopafstand van een Penny Market. Dankzij deze discounter kan ik vandaag mijn kostje goedkoop bij elkaar scharrelen, zonder in de klauwen te geraken van plaatselijke kruideniers, die zich net als hun Nederlandse collega’s, met krimpflatie trachten te verrijken over de rug van een arme pensionado !

Gasfles model Mussolini 1941

Gekookt wordt er op butagas. Speciaal ter ere van 4 mei, is de afdichting van de gasfles (model Mussolini 1942) niet geheel lekvrij. Ik kan gelukkig voorkomen dat mijn eerdere mortale vrees bewaarheid wordt en slaag erin om toch klokke 6 een feestmaal te serveren voor een romantisch diner voor één.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Heleen:
    6 mei 2023
    Ik bespeur weer een flink dedain richting e-bikes bij je ... Dan liever een camper? :)
  2. Willem de Mol:
    6 mei 2023
    Nee hoor, ik verlang vooral tijdens beklimmingen vaak naar een accu…
  3. Heleen:
    6 mei 2023
    Maar ik geef toe: je bagage dan laten vervoeren gaat wel ver
  4. Willem de Mol:
    Precies !