Dag 20: Nicosia - Petralia Soprana

27 april 2023 - Petralia Soprana, Italië

KM 40/793 - HM 858/10.106

Happy Birthday, Willy !

Op de dag dat de Nederlands Kampioen WC-pot gooien in Rotjeknor zijn verjaardag viert, moet ik het alweer over koetjes en kalfjes hebben. Die zag ik vandaag namelijk weer in overvloed, tussen het klimmen door. Dat element was ook deze berg-etappe volop aanwezig, waardoor ik inmiddels 10.000 hoogtemeters heb weggetrapt.

DSC02898

Na weer een bar ontbijt, helaas zonder oranje tompouce, trof ik gelukkig mijn fiets nog aan in de achteraf -type Dutroux- garage waar ik hem gisteren had achtergelaten. Bij het verlaten van het stadje stuit ik op een muurschildering in de straat genoemd naar een Italiaanse familie genaamd Heysel, maar in dit geval gebruikt om een lokaal slachtoffer van de gelijknamige voetbalramp in het stadion van Brussel te herdenken.

IMG_1783

Het landschap is iets ruiger dan gisteren, maar nog steeds zeer fraai. Onderweg ondervind ik wel enkele venijnige klimmetjes. Tijdens een 10 % beklimming wil ik in verband met de steilte eigenlijk net afstappen, als ik boven op de helling 2 andere fietsers op mij zie wachten. Ik laat mij daarom niet kennen en kom op mijn tandvlees toch fietsend boven. Na mijn adem teruggevonden te hebben, maak ik kennis met twee Spaanse vakantie-fietsers. Echte die-hards, want ze rijden zoveel mogelijk off-road en kamperen in het wild. Zij liever dan ik, want de nachten zijn hier behoorlijk koud. Wel leuk om even met ze te kletsen, waarbij opvalt dat 1 van beide sportmannen gezellig een shaggie opsteekt.

DSC02932

Ik fiets verder voor de koffiestop bij het plaatsje Gangi. In 2014 besloot men hier leegstaande huizen gratis weg te geven of voor een symbolische prijs te verkopen, op voorwaarde dat er voor minstens 35.000 euro aan verspijkerd zou worden. Ideaal om wat afleveringen van “Help, mijn zwaag is een klusser” op te nemen, lijkt mij. Met zo’n reality soap onder de Italiaanse zon, zou mijn Ome John wel raad weten ! In ieder geval was het plan een groot succes. Het op een bergtop gelegen dorp behoort nu dan ook tot de borghi piu belli d’Italia, een vereniging van de mooiste dorpen van Italië.

Ook mijn bestemming voor vandaag, het op ruim 1100 meter hoogte gelegen Petralia Soprana, is lid van deze club. Het is inderdaad een prachtig, maar enigszins doods plaatsje, doch prima om mijn vermoeide lichaam tot rust te laten komen !