Dag 19: Cesarò - Nicosia

26 april 2023 - Nicosia, Italië

KM 54 /753 - HM 768/9.248

IMG_1705

Het familie-hotel waar ik met een onbestemd darm-gevoel wakker word, is enigszins vergane glorie. Het verdienmodel is voornamelijk gebaseerd op het feit dat ze monopolist in het lager gelegen gedeelte van Cesarò zijn. Wellicht had ik daarom gisteren in de bijhorende Albergo (ook hier: geen alternatief) beter geen pizza kunnen nemen. Die was heel on-Italiaans zeer rijkelijk belegd, waaronder verse tomaten die de bodem drassig maken (zoals zelfs ondergetekende amateur-pizza bakker weet). Na deze toch maar verorberd te hebben, maakte ik het geheel af met een grote ijscoupe.

Maar het menselijk lichaam is ondoorgrondelijk, want ik fiets vandaag als een tierelier op deze matige brandstof. De bijna 800 hoogtemeters in een route vol harde tegenwind, fiets ik fluitend weg ! Het begin is sowieso makkelijk, want een lange afdaling. Aan het eind hiervan, kom ik andere vakantiefietsers tegen. Pas de tweede van deze reis; uiteraard stop ik even om een praatje met deze Italianen te maken, die in tegengestelde richting fietsen.

IMG_1714

Zij weten mij te melden dat ik een prachtig stuk tegemoet ga, dat meer aan Zwitserland dan aan hun vaderland doet denken. En ze krijgen helemaal gelijk. Een prachtig golvend landschap met schapen, ezels en Milka-koeien. Na de kleur blauw uit het eerste deel van mijn reis, staat vandaag groen centraal in een veelheid van varianten.

Ik maak een koffiestop in het prachtig panoramisch gelegen Troina. Daarna kom ik nog zo’n schitterend dorpje tegen. In dit plaatsje Cerami doe ik gewoon nog een espresso; niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan…

Ik eindig in Nicosia, dat gebouwd is op en tussen verschillende bergtoppen van rond 750 meter hoogte. Het centrum waar ik verblijf, bestaat uit smalle straatjes met oude natuurstenen panden met gebeeldhouwde versieringen. Maar het stadje is natuurlijk vooral bekend dankzij één van de hoogtepunten van de Leidsche en Nederlandse cultuur. Een chanson met zoveel tekstuele diepgang en door de artiest ook nog eens bijzonder dynamisch uitgevoerd ! Meeklappen mag !