Dag 18: Randazzo - Cesarò

25 april 2023 - Cesarò, Italië

KM 26/700 - HM 534/8.480

Een heel kort ritje vandaag. Dat zit zo. De hoogtemeters zijn aanzienlijk in dit berggebied, waar relatief weinig overnachtingsmogelijkheden zijn. Om in één keer door te rijden naar mijn volgende plaats zou rond de 1.200 meter klimmen betekenen en dat is mij iets te gortig op 1 dag.

Na een koude nacht, waarin ik gelukkig extra dekens in de kast vond, begeef ik mij naar het ontbijt-adres. Dat is bij een ouder echtpaar iets verderop in de straat. Ik word verwend met het beste colazione dat ik tot dusver in Italië heb gehad. Voor de wielren-gast hebben ze een calorierijk ontbijt voorbereid: fruit, eieren met spek, brood met ham, yoghurt met granen en een assortiment aan zelfgebakken taarten ! Het zorgt onderweg wel voor oprispingen, want ik ben uiteraard weer te gretig.

Het is weer een zonovergoten dag en de rit is prachtig, met een constant wisselend, maar altijd schitterend uitzicht op de Etna. Ondanks dat ik verzeild raak in een kudde schapen, arriveer ik vroeg op mijn bestemming Cesarò. Dit ligt op een uitloper van de bergketen Nébrodi op een hoogte van 1.150 meter. Het is dan ook één van de hoogst gelegen plaatsen op Sicilië. Door ervaring wijs geworden, ben ik zo slim geweest om een hotelletje te boeken in het lager gelegen gedeelte, direct aan de route. Dat scheelt mij 140 meter klimmen !

Als ik aankom bij het hotel is het druk. Overal auto’ s geparkeerd en de eetzaal is afgeladen vol. Zo’n drukte heb ik nog niet eerder meegemaakt. Het blijkt vandaag een Nationale Feestdag te zijn. Men viert de bevrijding van het nazi-facisme. Het is wel een beetje omstreden feestdag, want men ging eerst onder leiding van Mussolini zij aan zij met de Duitse vrienden de oorlog in. Dankzij het verzet van de partizanen is het land samen met de geallieerden bevrijd. Deze partizanen worden door sommigen gezien als communisten. Het vieren gaat vooral via de maag, want ik speur tevergeefs in de straten naar activiteiten zoals zaklopen en koekhappen.