Dag 2: Napoli

9 april 2023 - Napels, Italië

Napels, de hoofdstad van de regio Campanië, is de op twee na grootste stad van Italië en de grootste in het zuidelijke deel van het land. De stad heeft bijna een miljoen inwoners en in het grootstedelijk gebied van Napels wonen meer dan de helft van alle inwoners van de regio Campanië. Napels is een wat rauwere stad dan de meeste andere Italiaanse steden.

Napels is de laatste jaren meerdere malen negatief in het nieuws geweest door de vuilniscrisis. De afvalverwerkers konden het vuilnis niet meer kwijt, waardoor maandenlang er geen vuilnis werd opgehaald. Een andere schaduw over de stad is de Camorra, de georganiseerde maffia, die een groot deel van de stad in zijn macht heeft. De vuilniscrisis is ondertussen opgelost en de Camorra, zou volgens de Italiaanse overheid steeds verder zijn grip op de stad verliezen.
Ik neem dan maar aan dat de bergen afval die ik overal zie, komen door de vrije Paasdagen…..In ieder geval is mijn fiets nog steeds niet gestolen…

Mijn wandeling vandaag gaat voornamelijk door het Centro Storico of het historische centrum van Napels, het deel van de stad dat direct aan de Golf van Napels legt, herbergt enkele van de bekendste bezienswaardigheden in de stad. Het is ook dit deel van de stad dat bijna in zijn geheel terug te vinden is op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Een van de belangrijkste redenen dat dit deel van Napels op deze lijst terecht is gekomen, is het feit dat het stratenpatroon door de eeuwen zo goed als gelijk is gebleven.

Veel nauwe omhoog lopende straatjes, waar de zon nooit komt, maar de was toch te drogen hangt. Verder hangen werkelijk overal versieringen gerelateerd aan de voetbalclub Napoli en haar grootste icoon, Diego Maradona, waar ook het stadion naar vernoemd is. Het enthousiasme is dit jaar terecht, omdat het kampioenschap de club eigenlijk niet meer kan ontgaan.

Het is druk op straat, met voornamelijk locals, die net als ik van het voorjaarszonnetje genieten. Ik pas mij maar aan en ben snel gewend aan de espresso en pasta…

Mijn fiets en ikzelf zijn klaar om morgen echt van start te gaan !