Dag 1: Katwijk - Schiphol - Napoli

8 april 2023 - Napels, Italië

Uw razende fiets-reporter is terug !

Het plan is als volgt. Vanuit Napoli fiets ik langs de kust naar de teen van de Italiaanse laars. Daar steek ik over naar Sicilië, waar ik vanaf Messina een rondje fiets via Palermo de kust volgend tegen de klok in, om bij Catania te eindigen. De totale afstand is zo’n 1.700 km met 17.000 hoogtemeters.

Maar eerst moet een hindernis overwonnen worden. Mijn vriend de kruidenier heeft zomaar zonder overleg zijn busje van de hand gedaan. Hoe komt de fietsdoos van 2 meter lang en 1,20 meter hoog in vredesnaam op Schiphol ?

Dan blijkt de service van mijn plaatselijke fietsenmaker heel ver te gaan. Ik mag zomaar zijn transportbus lenen ! Mijn neef JW heeft jarenlang geoefend met een ander busje, altijd schadevrij gereden, dus die vertrouw ik dit ritje wel toe !

Op Schiphol gaat alles soepeltjes, geen rijen en ik ben inmiddels bedreven in het manoevreren met een doos op een bagage-karretje. Ook in Napels verschijnt de doos al snel op de band. Met behulp van 2 behulpzame douaniers, krijg ik de doos in de aankomsthal.

Aldaar kijken enkele honderden Italianen ademloos toe hoe een kartonnen doos in een fiets verandert…

Over slechte wegen, met gladde kinderhoofdjes, beland ik na een half uurtje fietsen onder een waterig zonnetje, uiteindelijk in mijn appartement. Dit ligt midden in een Napolitaanse volkswijk, maar erg rustig en veilig.. Na de fiets 4 trappen opgesjouwd te hebben, kijk ik met tevredenheid terug op deze reisdag.

1. Marjan:
    8 april 2023
    Wat goed van jouw fietsenmaker om z'n bus uit te lenen
  2. Erik:
    8 april 2023
    Mooi man, ik reis graag op het scherm met je mee.
  3. Herman Groenewegen:
    9 april 2023
    Weer een nieuwe uitdaging. Veel veilige kilometers gewenst onder niet al te barre omstandigheden. (Doe je perfetti nog aan ??)
  4. Herman Groenewegen:
    9 april 2023
    Veel veilige kilometers zonder niet al te veel ongein in Italië
  5. Marcel Kraan:
    Goede reis, WF.
  6. Coby Kraan:
    9 april 2023
    Veel plezier en een goede reis!