🇭🇷Dag 18: Zadar - Benkovac

16 september 2022 - Benkovac, Kroatië

KM 58/857 - HM 446/7.856

De dag begint met een grote meevaller. Als ik naar buiten kijk, zie ik een strakblauwe hemel met zon, in plaats van het voorspelde noodweer met zware regen. Dat geeft de burger moed !

Als je op de routekaart kijkt van vandaag, dan ziet de tocht er enigszins vreemd uit. Dat zit zo. Langs de hele Balkan-kust loopt een kustweg, die op zich mooi is. Echter qua fietsen is dit levensgevaarlijk, vanwege het vele zware verkeer op de 2-baansweg, genaamd Jadranska Magistrala. Het (inhaal)gedrag van de bestuurders (die zich Max Verstappen wanen), roept herinneringen op aan de vroege jaren in Polen. Daarom is de route die ik volg erop gericht deze weg te vermijden. Dat betekent soms behoorlijk omfietsen.

Het eerste deel van vandaag is mooi en voert over een fiets/wandelpad langs de kust met kiezelstranden. Vervolgens gaat het door een lelijk gebied met oude vervallen industrie, stinkende afvalverwerking en olie-terminals. Even verderop wordt het weer mooier, en zie ik een gigantisch parkeerterrein voor boten. Het heeft de toepasselijke naam Dry Marina, compleet met steigers op het droge (handig voor onderhoud). Wil je je boot hebben, dan komt er een kraan voorrijden die hem het water in takelt. Je kunt dan varen in de Kornati archipel, 140 eilandjes waarvan er 89 tot nationaal park verheven zijn. Overigens heeft Kroatië meer dan 1000 eilanden waarvan er slechts 48 bewoond zijn.

Bij Sukosan buigt de route af het binnenland in en verlaat ik helaas voor even de kust. De route via Smilcic is behoorlijk saai, maar niet zwaar. In mijn bestemming Benkovac is de voornaamste activiteit van het mannelijk deel van de bevolking blikjes bier drinken. Mijn negatieve indruk (ook nog een graffiti “Tourist Free Zone”) wordt echter tenietgedaan door het schitterende appartement waar ik vandaag logeer, inclusief fijne hangbank.

Inbegrepen is ook een hot tub. Als ik hoor dat het 3 uur (stroom) kost om deze op te warmen, besluit ik van het gebruik maar af te zien.  We gaan Putler niet nog meer helpen natuurlijk !

1. Wim Bergman:
    17 september 2022
    Interessant en leuk jou via deze blog te volgen. Was benieuwd naar het weer, vooral omdat aan de ovderkant van de Adriatische zee de hemelsluizen open gingen. Je hebt veel geluk gehad! Goede reis verder!
  2. Willem de Mol:
    18 september 2022
    Ja, inderdaad geluk gehad met het weer. Voor hetzelfde geld was het noodweer hier losgebarsten !