Dag 4: Sant’Agata sui Due Golfi - Salerno

11 april 2023 - Salerno, Italië

KM 56/122 - HM 708/1.610

Un giorno perfetto.
Een perfecte dag, dat was het vandaag ! Schitterend weer, zonnig met een graad of 20 en een fantastische route onder een strakblauwe hemel. Mijn enige probleem vandaag ? Vaak moeten stoppen om foto’s te maken.

De dag begint al goed met een fijne afdaling vanaf mijn hotel. Ik eindig in een betoverend mooi landschap.

De Amalfikust of Amalfitaanse kust (Italiaans: Costiera amalfitana) is een deel van de kust van de Italiaanse regio Campania, gelegen aan de zuidkant van het schiereiland van Sorrento. Het gebied loopt van Positano in het westen tot aan Vietri sul Mare in het oosten. De Amalfikust wordt vanwege natuurschoon en cultuurgeschiedenis beschouwd als een van de mooiste kusten ter wereld. Ze staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

De kust ontleent zijn naam aan het stadje Amalfi, dat niet alleen geografisch, maar ook historisch de kern van het gebied is. Dit was de oudste Maritieme republiek van ItaIië, destijds machtiger dan Venetië. Aan alle roem kwam een einde toen een tsunami in de 14e eeuw de haven verwoestte.

Langs de kust loopt de Strada Statale 163 die lokaal de Amalfitana wordt genoemd. Deze weg loopt voor een groot deel hoog door uitgehakte delen van de rotskust en tunnels en is een toeristische attractie. Vooral in de kleine dorpjes is de weg erg nauw en kunnen met name bussen elkaar eigenlijk nauwelijks passeren. Gelukkig zoef ik er op mijn fietsje gewoon langs.

De kust is ook erg populair bij Instagrammers, met name het dorpje Positano zie je vaak terug; De Arabisch aandoende kubusvormige huisjes staan boven elkaar op de steile hellingen van het plaatsje.

De weg gaat constant op en neer en zo geraak ik toch nog aan een behoorlijk aantal hoogtemeters, voordat ik mijn overnachtingsplaats Salerno bereik. Om de stad binnen te komen, moet ik over een wirwar van wegen en langs de haven, waar ik te maken krijg met groot vrachtverkeer op weg naar de ferry-boten.

De havenstad zelf blijkt verrassend aangenaam te zijn, met een mooie 8 km lange boulevard langs de Golf van Salerno, waar het druk is met flanerende Italianen. Die genieten in het zonnetje van hun laatste vrije dag van de paasvakantie.