🇦🇱Dag 35: Tirana - Elbasan

3 oktober 2022 - Elbasan, Albanië

KM 58/1.551 - HM 880/15.520

Na de start van alweer een stralende zonnige dag, gaat het soepeltjes en snel vanuit het centrum, via fietspaden (!!) naar de ingang van het prachtige stadspark met meer. Ik fiets daaromheen tussen wandelende en joggende mensen. Dit gaat kilometers lang door, relaxed fietsen.

Aan de andere uitgang is er meteen een stevige klim, waarop ik wordt ingehaald door een local op een flutfiets; het is goed voor mijn zelfvertrouwen dat hij verderop moet afstappen, terwijl ik de steile helling fietsend weet te beteugelen. Het is een goed voorteken voor de rest van de dag.

Het stadslandschap is inmiddels verruild voor iets wat ook een Alpenlandschap had kunnen zijn. Ik weet echter ook dat ik die heuvelrug over moet en even bekruipt mij de verleiding om de autoweg en bijbehorende tunnel te nemen. Die escape wordt echter afgesneden als ik zie dat dit een echte autosnelweg is, dus streng verboden voor fietsen. Gelukkig maar, want het had mij een mooie tocht gescheeld over de oude hoofdweg door gebergte waar overal water door de poreuze rotsen druppelt, en soms stroomt, lekker om even af te koelen.

De beklimming die inmiddels is ingezet, zal uiteindelijk zo’n 15 km duren. Ongeveer in het midden qua hoogtemeters in het plaatsj Mushqeta neem ik een uitgebreide koffiestop, om daarna het resterende deel vrij gemakkelijk af te maken; verbazend omdat ik geen goede nachtrust had.

Wat stijgt gaat ook weer naar beneden, dus er volgt een prachtige lange afdaling naar Elbasan (vroeger vooral bekend van vervuilende metaalindustrie, die nu gesaneerd is). In het stadje verblijf ik in een bijzonder 3-sterren hotel binnen de kasteelmuren van het centrum, er hoort een mooie groene oase van een tuin bij. Een ruime kamer inclusief ontbijt voor EUR 25. Als ik mijn avondmaaltijd naar binnenwerk, is een paar meter verder een banket gaande voor een gezelschap Sjeiks inclusief bewaking. De parking staat vol met verlengde Mercedessen  met diplomatiek nummerbord en 1 blauw fietsje….