🇲🇪Dag 29: Budva - Bar

27 september 2022 - Bar, Montenegro

KM 37/1.321 - HM 575/13.874

Ik sta niet bepaald fris op…. Gisteren regende het dus onafgebroken, maar ik moest uiteraard nog wel even wat eten scoren. Vlakbij zat een Koreaans afhaal-restaurant, waar ik een maaltijd met tofu, rijst en nog iets heb besteld. Dat “nog iets”, misschien was het wel kimchi (gefermenteerde kool), heeft waarschijnlijk wraak genomen, want ik lig de hele nacht misselijk wakker.

Ik hoef niet ver vandaag, maar ik heb totaal geen kracht, pijn in mijn rug en eersteklas pap-benen. Het gaat langs de kust behoorlijk op en neer, het is ontzettend afzien om de fiets vooruit te krijgen. Het weer is gelukkig beter; ik start met bewolking maar eindig met een strakblauwe lucht.

Hoewel ik vandaag wat minder aandacht voor de omgeving heb, valt wel op dat overal nieuwbouw/hoogbouw projecten uit de grond rijzen. De kust is mooi, maar wordt er op deze manier niet fraaier op. Onderweg zie ik een schitterend eiland in zee, dat er uitziet als een klooster, zoiets als Mt St Michel. Als ik echter nazoek wat het echt is, dan is het iets heel anders…

Sveti Stefan is een eiland voor de kust van Montenegro. Het ligt ongeveer 6 km ten zuiden van de stad Budva. Het eiland is 12.400 m² groot en vormt in zijn geheel een vakantieresort, compleet met casino. Hierdoor wordt het ook wel het Adriatische Monaco genoemd. Het wordt door middel van een dam verbonden met het vasteland. Het hotel heeft een aantal beroemde gasten gehad zoals, Claudia Schiffer, Sylvester Stallone en Sophia Loren.

Ik nader mijn eindbestemming, maar dan gaat het in het zicht van de haven alsnog mis. Bij het plaatsje Sutomore moet ik door een (uiteraard onverlichte) tunnel. Waarschijnlijk omdat ik niet scherp ben, maar in ieder geval rijd ik in het donker op een grote steen en lig plat op mijn plaat. Er zijn wat dingen uit mijn stuurtas gevlogen die ik snel bij elkaar zoek, ook de achtertas is los. Ik moet opschieten, want als er een (vracht)auto aankomt, kan het slechter aflopen.

Bij het uitgaan van de tunnel, zie ik dat de schade beperkt is gebleven tot schaafwonden op knie en arm. Ik ontsmet het zo goed mogelijk en hoop er het beste van. Eindelijk bereik ik mijn appartement met fijn zeezicht en uitzicht op het havenstadje Bar, zodat ik hopelijk wat bij kan komen…..

1. Wim Bergman:
    27 september 2022
    Jemig Willem. Dat is wel even schrikken. Hoop dat je die wond wel goed schoongemaakt hebt. Heel veel water gebruiken en flink doorspoelen! Betadine rondom de wond en het liefst in de buitenlucht drogen. Gaasjes kleven vaak aan de wond vast. Tegenwoordig heb je ook wondbedekkers die niet plakken. Hoop dat het morgen weer beter met je gaat. Kijk iedere dag uit naar je reisverslag en heb heel stilletjes bewondering voor je.
  2. Willem de Mol:
    27 september 2022
    Beste Wim, dank voor je bezorgdheid.
    Het zijn geen diepe wonden en ik heb het schoongemaakt met water en daarna met alcohol. Leuk om te horen dat je mijn reis volgt.
    Morgen heb ik een redelijk vlakke etappe naar Albanië en daarna een rustdag.
    Groeten Willem