🇲🇪Dag 28: Kotor - Budva

26 september 2022 - Budva, Montenegro

KM 22/1.284 - HM 354/13.299

Als ik na het opstaan uit het raam kijk, zie ik dat de voortekenen van gisteren helaas bewaarheid zijn geworden. Volgens mijn planning zou ik vandaag de berg boven Kotor op gaan fietsen. Het gaat om een beroemde weg met vele haarspeldbochten die in 1 keer naar 1.000 meter gaat. Die berg is nu in nevelen gehuld en de vooruitzichten zijn uitgesproken slecht. Regen, wind, donder en bliksem; ook locals raden mij de tocht onder deze omstandigheden af.

Ik besluit dus mijn route aan te passen en langs de kust te fietsen. Het begin van de haarspeld-route pik ik nog wel even mee, maar ik ben blij als ik kan dalen naar de kustweg M1. Die is druk en niet mooi, maar met de inmiddels gestaag vallende regen, wel het meest comfortabel. De route voert langs industrie en meubeltoonzalen met ordinair glanzende Oostblok-meubels. Verder valt mij op dat de banden-business hier blijkbaar zeer lucratief is, als je je toko “Rich Children” noemt. Ook de onvermijdelijke corrupte dienders met wapenstok, die auto’s controleren, ontbreken niet. De meloenen verkoper maakt de sfeer, die ik ken van Russische provinciesteden, compleet.

Na 20 kilometer gooi ik de handdoek. Het is echt geen doen met deze wind en regen. Ik strand in Budva.

Budva is een populaire badplaats. Deze plaats heeft zijn oorsprong op een schiereiland liggen en heeft daarbij een van de oudste nederzettingen van de Adriatische kust. De oude stadskernwordt omringd met middeleeuwse muren, gebouwd door de Venetianen in de 15de eeuw. De stadsmuur heeft twee toegangspoorten waar alleen voetgangers doorheen mogen en die verboden gebied zijn voor auto's.

De oude stad is ook bekend van de aardbeving in 1979. Na deze destructieve aardbeving duurde het acht jaar voordat de oude stad volledig herbouwd was.

Uiteindelijk regent het de hele dag onophoudelijk en zal er meer dan 50 mm neerslag vallen. Morgen hopelijk beter weer !