🇲🇪Dag 27: Kotor

25 september 2022 - Kotor, Montenegro

Na bijna 3.700 hoogtemeters in de afgelopen dagen, was het tijd voor een dagje rust, maar wel met corvee. Mijn fietsremmen piepten de afgelopen dagen verschrikkelijk, dus heb ik de remblokjes vervangen. Om verder in dit niet EU-land o.a. deze stukjes te kunnen schrijven, moest ik een VPN en een e-sim regelen. Dit alles op het terrasje van mijn appartement, vergezeld door de huiskat.

Dus hoewel Montenegro geen EU land is, wordt de Euro wel als officieel betaalmiddel gebruikt. Dat Montenegro de euro gebruikt, komt omdat Montenegro geen eigen valuta had, na de onafhankelijkheid van Joegoslavië en later Servië. Vanaf 1996 is de Duitse mark als de facto valuta ingevoerd in alle transacties en werd officieel aanvaard als Montenegrijnse valuta in november 1999. Toen in 2002 de Duitse mark werd ingeruild voor de euro, werd de wissel zonder bezwaren vanuit de Europese Centrale Bank doorgevoerd.

De Europese Commissie en de ECB hebben sindsdien bij verschillende gelegenheden wél bezwaren geuit over het oneigenlijk gebruik van de euro door Montenegro. Op 17 december 2010 werd aan Montenegro de status van kandidaat-lidstaat toegekend van de Europese Unie. Het geschil met betrekking tot het gebruik van de euro werd door analisten verwacht verholpen te zijn in de toetredingsonderhandelingen. Voor mij is het in ieder geval lekker makkelijk !

Montenegro (Zwarte Berg) is overigens wel lid van de NAVO, dus Putler gaat hier geen referendum organiseren.

Ik was hier voor het laatst in augustus 2002 en het land is natuurlijk in 20 jaar behoorlijk ontwikkeld. Qua wegen zitten ze echter nog niet op niveau, merkte ik tijdens het fietsen, met kuilen en onverwachte drempels. Vanmorgen ondervond ik dat ook het begrip ‘zebrapad’ nog niet helemaal helder is voor automobilisten hier. De zwart-witte blokken worden geassocieerd met de F1 finishvlag, dus het is rennen voor je leven bij het oversteken.

Ik ben vandaag in Kotor, een oude havenstad, gelegen aan de baai van Kotor, een diepe inham van de Adriatische Zee in de Montenegrijnse kustlijn. De oude stad wordt omringd door een vestingmuur en staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Sinds de middeleeuwen was Kotor een kolonie van Venetië, daarna kwam het afwisselend onder Oostenrijks en Italiaans bestuur, en in 1918 bij het toen opgerichte Koninkrijk Joegoslavië.

Het is een heel mooi plaatsje, misschien iets minder vandaag, omdat het bewolkt is. De voorbode van slechter weer ??