🇭🇷🇲🇪Dag 26: Dubrovnik - Kotor

24 september 2022 - Kotor, Montenegro

KM 85/1.261 - HM 869/12.945

Hoewel ik vrij hoog in Dubrovnik zit, moet ik toch eerst een stuk afdalen om daarna de verloren meters weer terug te winnen.  De klim van 100 meter is een pittige start; bij het uitrusten boven kan ik nog een keer genieten van het uitzicht op deze mooie stad.  Daarna volgt een druk stuk over de hoofdweg, met veel langsrazende touringcars op weg naar het vliegveld, totdat ik die bij Cavtat gelukkig kan verlaten. Ik beland in de weldadige rust van de Konavle vallei, een landbouw-gebied. De lucht is er zwanger van de druiven die overal geoogst worden.

Dit stuk is behoorlijk vlak, maar om de heuvelrug naar de kust over te steken, volgen er toch nog een paar aardige klimmetjes. De laatste keer dalen in Kroatië leidt naar de eerste grensovergang. Vervolgens een stukje niemandsland bergop naar de grensovergang van Montenegro. Hoewel ik nu de EU verlaat, gaat het er gemoedelijk aan toe. De dienstdoende douanier controleert mijn Ausweis, terwijl hij het piepjonge katje aait dat op zijn schoot zit.

Na de afdaling beland ik in het kustplaatsje Herceg Novi. Ik kan het niet precies omschrijven, maar het heeft de fijne, licht achenebbisj Oostbloksfeer, waar ik van hou. Waarschijnlijk een afwijking als gevolg van een jaar of 15 wonen en werken in dat soort landen. Alle borden staan ook in Cyrillisch, dus ook daar een feest van herkenning. Deze kuststreek geldt ook wel als Moskou-aan-Zee.

Even na het plaatsje komt een zeldzame fietser mij tegemoet. Het toeval wordt nog groter als het de schrijver van de gids, die ik gebruik voor mijn reis, blijkt te zijn ! Ik breng een genoegelijk koffie-uurtje met Erik door en de klik is er al snel door onze gezamenlijke passie voor fietsen en Oostblok landen.

Daarna volg ik dus Erik’s route verder en gaat het aangenaam langs boulevard-weggetjes, waar je een Katwijker altijd een plezier mee doet. Na een kort veertochtje, fiets ik aan de overkant lekker vlak verder via een heel mooi smal weggetje langs de baai van Kotor.

Het gelijknamige plaatsje is mijn eindbestemming voor vandaag. Het was een lange, maar mooie dag !

1. Erik:
    25 september 2022
    Erg leuk je te ontmoeten, Willem. Succes met het windje en de klimpjes.
  2. Willem de Mol:
    26 september 2022
    Zeker leuk.
    Vandaag een natte dag helaas…
  3. Heleen:
    1 oktober 2022
    Eens met wat je zegt over Herzeg Novi, opeens van een heel ander soort toerisme dan in Kroatie, rommelig, dichter bij het land zelf ipv verwesteuropeest, als dat een woord is. En hartelijke mensen, we kregen er een groot stuk cake toegestopt!
  4. Heleen:
    1 oktober 2022
    Grappig grnoeg heb ik er zelf net zoiets over geschreven