🇭🇷Dag 21: Sibenik - Split

19 september 2022 - Split, Kroatië

KM 82/989 - HM 1.142/9.276

De route gaat vandaag door de bergen, langs volkomen verlaten dorpjes en groen begroeide landschappen. Enig teken van leven dat ik zie is een dode slang (gelukkig geen levende) en waarschuwingsborden voor wilde zwijnen (helaas niet gezien). Er staat een behoorlijk tegenwindje.

De weersvoorspelling is verder goed, maar toch is er ergens halverwege gerommel in de verte. Het wordt snel donker en ik hoor een paar onweersknallen, juist terwijl ik met een beklimming bezig ben. Dat geeft natuurlijk moraal om er een tandje bij te zetten. Als ik boven ben, barst de bui los en doe ik toch de afdaling, omdat ik beneden een schuilmogelijkheid vermoed. Die blijk er inderdaad te zijn in de vorm van een bushokje. De bui is niet zomaar voorbij en gaat op een gegeven moment over in hagel. Ik moet dus geduld hebben, niet mijn sterkste eigenschap..

Nadat het eindelijk droog is geworden, kom ik bij de grootste opgave vandaag, een behoorlijke klim met haarspeldbochten. Het gaat me vandaag verrassend goed af. De oorzaak is waarschijnlijk het minder warme weer en lagere luchtvochtigheid. Boven op de heuvel is er een prachtig uitzicht over de stad Split en het vliegveld bij Kastela. Na daarheen fijn afgedaald te zijn, gaat de route eerst nog mooi langs de kust.

Dichter bij Split gaat het over in lelijke betonfabrieken en neemt het verkeer toe. De stad zelf blijkt ook nog behoorlijk heuvelachtig te zijn, zodat ik in totaal aan ruim 1.100 hoogtemeters kom. Als ik na bijna 6 uur fietsen bij mijn appartement kom, wil ik zo snel mogelijk inchecken. Helaas reageert de verhuurster nergens op, niet op mail, sms of telefoon. Daar sta je dan. Ik besluit gewoon alle 30 bellen van het appartementencomplex in te drukken en wat Engelse kreten te slaken. Inderdaad komt er na 10 minuten een oud vrouwtje naar buiten, die de moeder van de verhuurster blijkt te zijn.

Zij stelt voor om mijn fiets te stallen op de open parkeerplaats. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, dus die gaat gewoon mee de lift in naar binnen. Als ik het appartement zie, ben ik weer helemaal happy. Het is schitterend gelegen met uitzicht op zee. Eind goed, al goed dus.