🇭🇷Dag 20: Sibenik

18 september 2022 - Sibenik, Kroatië

Een rustige, luie zondag in Šibenik, een stad aan de Adriatische kust van Kroatië, ongeveer 300 kilometer ten zuiden van Zagreb. In tegenstelling tot andere steden aan de kust die zijn gesticht door Illyriërs, Grieken en Romeinen, is Šibenik een van de oudste steden gesticht door de lokale Kroaten.

Vanuit de Baai van Šibenik, die 10 kilometer lang en 300 tot 1200 meter breed is, komt men op de open zee en in het eilandengebied via een smal en kronkelig kanaal.

In de stad staat de Sint-Jacobuskathedraal, die deel uitmaakt van de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Op de werelderfgoedlijst staat ook het fort van St. Nicholas, als een van de Venetiaanse verdedigingswerken van de 15e eeuw.

Het appartement waar ik verblijf, heeft een merkwaardige ligging. Pal achter het huis staat namelijk een grote, Sovjet-flat. Zou je een architect vragen om een zo lelijk mogelijk gebouw te ontwerpen, dan is dit de betonnen uitkomst. Desalniettemin een fijne, rustige lokatie op loopafstand van het schitterende centrum en de haven. Het Dalmatische kuststadje heeft nauwe straatjes met glanzende witstenen keienpaadjes, die een fraai labyrinth vormen. Het is een prachtig historisch plaatsje dat nog niet is overspoeld door toeristen.

Hier is de herfst zeker nog niet begonnen, het weer is mooi, zonnig, maar niet te warm met een strakblauwe hemel. Mij hoor je niet klagen, zeker niet met een gegrilde zeebaars voor mijn neus !