Dag 17: Calatabiano - Randazzo

24 april 2023 - Randazzo, Italië

KM 35/673 - HM 839/7.946

A Sunday Morning Long Run. Zie het als een rustig loopje op zondagmorgen. Met deze gedachte won Sifan Hassan gisteren tijdens haar debuut de Marathon van Londen, met een nieuw Nederlands record.  Een ongelofelijke prestatie. Ik probeer op dezelfde ontspannen wijze de rit van vandaag te volbrengen. Maar dat gaat allemaal een stuk moeizamer….

De dag begon goed met een, zeker voor Italiaanse begrippen, uitgebreid ontbijt. Voor de eerste keer deze vakantie tref ik ham aan. Ik ga dus goed gevuld op pad voor deze korte etappe.

Het is markt vandaag in mijn startplaats, dus al slalommend fiets ik het plaatsje uit. Wat verder volgt is eigenlijk één lange klim. Ik zal nooit een fan van klimmen worden, dus heb een zware dag.

De omgeving is wel fraai. De vruchtbare lava zorgt voor veel groen en bloeiende planten. Overal wordt druk geoogst, o.a. citroenen en sinaasappels. De koffie sla ik noodgedwongen over, want ik tref geen enkele bar aan tijdens mijn tocht. Gelukkig zijn er tijdens het ontbijt wat vruchten in mijn fietstas gerold. Ik weet niet wat het zijn, maar ze smaken goed !

De hele rit heb ik zicht op de beroemde vulkaan:

De Etna domineert het hele oosten van Sicilië. Het is een van de grootste vulkanen ter wereld, afgezien van de Alpen met 3330 m de hoogste berg van Italië en na de Stromboli de actiefste vulkaan van Europa: er komen vrijwel altijd dampen uit de hoofdkraters en er zijn regelmatig kleine en grotere uitbarstingen. Eén van de ergste uitbarstingen was die van 1669, toen zo’n 25.000 mensen omkwamen en 15 dorpen en een deel van Catánia verwoest werden. Door de vele uitbarstingen verandert de vorm van de top voortdurend, waarbij soms een nieuwe krater gevormd wordt.

We hebben deze vulkaan een aantal jaren geleden al bezocht. Met de kabelbaan omhoog en daarna per speciale terreinwagen naar de krater. Het was een bijzondere ervaring !

Het laatste stuk heb ik harde wind tegen, maar Ik bereik uiteindelijk toch mijn doel voor vandaag, het plaatsje Randazzo. Hoewel het van alle plaatsen rond de Etna het dichtst bij de vulkaan ligt (hemelsbreed 15 km), is de stad nooit door lava overstroomd, hoewel het in 1981 een haar scheelde, zoals ik duidelijk kan zien bij de rand van de stad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl