Dag 16: Messina - Calatabiano

23 april 2023 - Calatabiano, Italië

KM 58/638 - HM 484/7.107

Er werd voor vandaag geadviseerd om de trein te nemen. De eerste 55 km op Sicilië langs de oostkust tot de plek waar de route het binnenland in gaat, is er vaak geen andere mogelijkheid dan de drukke hoofdweg. Eigenwijs als ik ben, doe ik dat natuurlijk niet, zeker niet met dit schitterende weer. En ik heb zeker geen spijt gehad van dit besluit.

De stad uit gaat door kleine straatjes, waar ik zelfs op zondag nog een kakelvers brood kan kopen. Direct na de kerkgang gaan de meeste mensen een terrasje pakken voor een koffie of iets sterkers. De route gaat inderdaad af en toe langs de hoofdweg, maar die is in deze tijd van het jaar niet bijzonder druk. Het enige waar ik last van heb zijn hersenloze motormuizen die vol gas door de scherpe bochten gaan.

Een lang stuk gaat ook over een boulevard, waar het gezellig druk is. Hier moet ik oppassen voor mensen die zonder na te denken het portier aan de bestuurderskant openen. Af en toe een beetje schelden, hoort dan bij de Italiaanse folklore, ik pas me aan, zullen we maar zeggen.

Ik passeer Taormina - de ligging van dit plaatsje, hoog boven zee met op de achtergrond de Etna, is prachtig. Het is dan ook de elegantste en duurste badplaats op Sicilië. Ik heb weinig zin om de 150 meter naar boven te trappen, temeer daar we hier een aantal jaren geleden een week op vakantie zijn geweest. Als ik langs het wonderschone Isola Bella fiets, herinner ik mij wat plekken.

Ik overnacht dus een plaatsje verder, in Calatabiano. Een stuk rustiger en goedkoper !

1. Heleen:
    24 april 2023
    Mooi hoor! Fiets je een beschreven route?
  2. Willem de Mol:
    24 april 2023