Dag 22: Campofelice di Roccella - Palermo

29 april 2023 - Palermo, Italië

KM 62/916 - HM 439/11.069

And now for something completely different… Na een weekje door de rustige bergen gefietst te hebben, waar je nauwelijks iemand tegenkomt, gaat het vandaag richting misschien wel de meest lawaaierige stad va Italië.

IMG_1855

Gisterenavond na Het Diner nog even richting strand gelopen, waar ik weer een prachtige zonsondergang kon bewonderen. Na een prima nachtrust, word ik verwend met een zeer uitgebreid ontbijt. Ik kan fijn buiten zitten en genieten van de rust… De Heer des Huizes heeft echter één vervelende gewoonte. Hij heeft een paar megagrote boxen staan, waar de hele dag muziek wordt afgespeeld. Het volume staat niet echt laag, dus ik ben benieuwd wat de buren ervan vinden. Maar dat vergeef ik hem graag, want het zijn verder ontzettend lieve mensjes. Ik neem dus hartelijk afscheid van hen en de 2 hondjes, die best in mijn fietstas zouden passen.

IMG_1862

Het grootste gedeelte van de route is niet echt mooi, langs drukkere wegen en industrie. Het is zaterdag, dus veel wielrenners, die zonder uitzondering iets roepen ter aanmoediging of een duimpje omhoog steken. Pas rond de Monte Catalfano wordt de route weer aantrekkelijk, als ik 2 fraaie visserplaatsjes passeer.

936973A6-C492-4867-A1FC-F167712CF943

Onderweg zie ik veel protest-posters tegen Giorgia Meloni, ook wel bekend als de geheime liefde van onze Primus Liberalis. Tegen zijn geheime overrompelende zoen-techniek was zij volstrekt weerloos. Hoewel zij onze Mark nog probeerde af te wimpelen, zat zijn tong voordat zij het door had, in haar oor ! Zij is de eerste vrouwelijke premier in de Italiaanse geschiedenis. Ook is ze de eerste radicaal-rechtse premier van het land sinds de Tweede Wereldoorlog.

DSC03016

Bij binnenkomst in Palermo word ik welkom geheten door veel vuilnis op straat. Wel is er een fietspad, dat echter voornamelijk geblokkeerd is, door o.a. een matras en een ambulance buiten dienst. Ik arriveer desondanks zonder kleerscheuren bij mijn appartement in hartje Palermo. De fiets moet ik als een soort Houdini een hele nauwe trap naar boven wurmen, dus die gaat geen lokaal boefje meer stelen ! Mijn was hangt inmiddels te drogen met uitzicht op de schelpdieren-verkoper beneden !

1. Heleen:
    Einde? Mooie rit hoor!
  2. Willem de Mol:
    30 april 2023
    Nee, ik ben nog niet klaar !
  3. Heleen:
    30 april 2023
    Ga je nog verder naar het noordwesten? Wij hebben een keer een week in Scopello verbleven, vonden we toen heel mooi en leuk. Van daaruit de omgeving verkend (zonder fiets). Misschien kom je daar ook nog langs? Dan moet je volgens mij eerst flink omhoog!
  4. Willem de Mol:
    30 april 2023
    Wel vlakbij, maar niet in die plaats. Zie kaartje