Dag 15: Messina

22 april 2023 - Messina, Italië

Ik breng een rustdag door in Messina. Het is in vergelijking met de mooie plaatsjes die ik tot dusver heb gezien, geen geweldig fraaie stad. Dit komt door een geallieerd bombardement in 1943 en vooral de aardbeving van 1908.

De aardbeving die op 28 december 1908 Messina, Réggio di Calábria en Palmi verwoestte, was gemeten naar het aantal slachtoffers de grootste natuurramp die Europa in de 20e eeuw trof. Omdat de beving om 5.20 uur in de nacht plaatsvond werden de meeste mensen in hun slaap verrast. Tien minuten na de beving, waarvan het epicentrum precies in de Straat van Messina lag, volgde een 12 m hoge tsunami. Veel mensen die naar de waterkant waren gevlucht, kwamen daardoor alsnog om. Twee uur later richtte deze tsunami zelfs op Malta nog schade aan. De schattingen over het aantal slachtoffers lopen uiteen van 75.000 tot meer dan 100.000. In de verwoeste plaatsen werden wijken met houten barakken neergezet voor de dakloos geworden bevolking. Die zijn tot in de vijftiger jaren in gebruik gebleven.

DSC02715

Na de beving kreeg Messina een rationeel schaakborden-stratenplan. Uw pion zorgt dat hij om precies 12 uur klaar staat voor de grootste (en eigenlijk enige) bezienswaardigheid van de stad. Dit is de aantal malen herbouwde Duomo met een groot astronomisch uurwerk. Elke dag om 12 uur brengt het uurwerk allerlei figuren in beweging.

IMG_1527

Ik bevind mij in een grote mensenmassa. Een Engels cruiseschip heeft een groot gezelschap bejaarden uitgebraakt, die ademloos toekijken naar het schouwspel. De meesten van hen zijn (te) luchtig gekleed met de bekende Britse melkbenen en -armen. Gezien het vele rondlubberend vet worden ze goed gevoederd aan boord !

DSC02719

Daarna maak ik een relaxed rondje door de stad en de waterkant, genietend van het heerlijk weer en de terrasjes. Even opladen voor de komende week, waarin qua klimwerk het zwaarste deel van de tocht gaat plaatsvinden. Ik ga richting de Etna !!