Dag 14: Gioia Tauro - Messina

21 april 2023 - Messina, Italië

KM 48/580 - HM 717/6.623

De dag begint met wat discussie. Want natuurlijk heb ik gisteren zelf de sleutel uit het slot gehaald. Vind de eigenaar niet leuk, want er hangen toch camera’s ? Ik probeer hem duidelijk te maken dat het niet gaat om de waarde van de fiets, maar om het feit dat zonder mijn ros de vakantie voorbij is. Lijkt mij niet dat de camera-beelden gebruikt gaan worden om een Amber Alert uit te doen voor een gestolen rijwiel genaamd Santos. Nou ja, we gaan als goede vrienden uit elkaar en ik ben sowieso blij om hier weg te fietsen.

Deze keer zit het venijn in het begin met een lange klim van zo’n 7 km naar 540 meter hoogte. Nadat ik dit puffend en zwetend voltooid heb, volgt de afdaling naar Bagnara Calabra. Dit zijn een stuk of 25 haarspeldbochten, dus ik hou mijn handjes aan het stuur in plaats van op de camera.

Bij dit plaatsje varen enkele opvallende vissers-schepen. Ze vissen namelijk op zwaardvis. Mijn onvolprezen reisgids vermeldt hierover het volgende:

Sinds mensenheugenis wordt in de Straat van Messina op traditionele wijze op deze vis gejaagd, tot de jaren vijftig met roeiboten en tegenwoordig met motorboten. Deze zijn uitgerust met een hoge mast met bovenin een uitkijkpost voor het spotten van de zwaardvis. Voor de boeg steekt een lange loopplank uit waarop een harpoenier staat. Door de lange loopplank kan de harpoenier recht boven de vis komen zonder dat deze gewaarschuwd wordt door het geluid van de motor.
Een geharpoeneerde zwaardvis kan niet meteen aan boord gehaald worden: hij kan een lengte van 4,5 meter bereiken, maar gemiddeld zijn ze 3 meter lang. Daarbij is het een agressieve vis, die sterk genoeg is om met zijn zwaard een houten boot te doorboren. De harpoen is daarom met een touw aan een
groot wijnvat vastgemaakt, dat de vis door de opwaartse kracht niet naar beneden kan trekken. Op die manier raakt hij langzaam uitgeput, zodat de vissers hem na enige tijd rustig aan boord kunnen halen.
Zwaarvissen zijn zeer snelle zwemmers, mede door hun zwaard, dat de hydrodynamische vorm verbetert. Deze roofvissen gebruiken hun zwaard niet als een speer om prooien te spietsen, maar echt als een zwaard waarmee je snijwonden maakt. Door de prooi te verwonden is die makkelijker te vangen. Verder gebruikt de zwaardvis het zwaard ook om een grote prooi in hapklare brokken te snijden.

Ik ben zelf geen liefhebber van deze vissoort. Doe mij maar een paar sliptongetjes van mijn eigen Kattukse visboer !

Na het prachtige plaatsje Scilla, kijk ik met enige bezorgdheid over het water. Niet omdat ik bang ben voor storm, maar omdat er precies vandaag een OV staking in Italië is afgekondigd. Ik weet niet of de veerboten hier ook onder vallen. Als ik, na een redelijk vlak stuk met harde tegenwind, eindelijk het hoekje van de Straat van Messina omga (dus de teen van de laars), zie ik ze gelukkig varen. Bij de oprit voor de boot in Villa San Giovanni staat wel een giga rij auto’s die ik uiteraard achteloos voorbij fiets. Voor 3 EUR mag ik met mijn fiets mee en krijg ik een ere (invaliden) plaats aan dek. Twintig minuutjes later ben ik op Sicilië !

In mijn aankomst-plaats Messina moet ik even zoeken naar mijn AirBnB. Achter een onoogelijke deur, blijkt zich een giga huis te bevinden. Ik heb het appartement op de binnenplaats, dat in makelaarstermen een loft zou heten. Op de ruime binnenplaats is ook plaats voor 3 schitterende antieke Fiat’s, waaronder 1 uniek exemplaar, nl een Fiat 600 taxi. Nog nooit gezien en ze rijden alle 3 nog ook !